GEMENGDE GEVOELENS DAVE UYTDEWILLEGEN BIJ DERBY HELLAS-EHC

KAMPIOENSWEDSTRIJD VROUWEN HELLAS TEGEN GEMINI ALS VOORGERECHT

Ook dit seizoen worden de handballiefhebbers in deze regio weer verwend met een serie derby’s. Al zal zaterdag de strijd tussen Hellas en EHC, gelet op de stand op de ranglijst, niet veel spektakel opleveren. Ook Dave Uytdewillegen, die de overstap van de club uit Leidschendam-Voorburg naar Den Haag maakte, is duidelijk: ,,Wij zijn verplicht om een goed resultaat neer te zetten.”

Het contrast is groot: Hellas staat in de eredivisie op een keurige vijfde plaats met 27 punten uit 21 wedstrijden. EHC is laatste en heeft in al die 21 partijen nog niet één keer kunnen winnen. Veel zat tegen voor de club, die wekelijks de moed erin probeert te houden. Blessures, spelers die stopten of hun heil ergens anders zochten en een trainerswissel midden in het seizoen. Hedi Boumnijel maakte plaats voor Xaveer Obbens, maar ook voor hem bleek het een onmogelijke taak om te proberen EHC voor het hoogste Nederlandse niveau te behouden.

Dave Uytdewillegen (20) geeft toe, dat hij blij is dat hij nu bij Hellas handbalt, maar dat het hem ook aan het hart gaat dat het met zijn oude club niet goed gaat. ,,Ik heb nog steeds een goed contact met een aantal van mijn vorige teamgenoten. Het was een leuke tijd en ik had gehoopt, dat ik nog vaker in de eredivisie tegen ze zou kunnen spelen. Maar zoals het er nu naar uitziet, gaan ze dat jammer genoeg niet redden.”

BELANGSTELLING HELLAS

De snelle hoekspeler, bezig met zijn laatste jaar MBO Sport en Bewegen, begon op zijn dertiende jaar met handballen in de C-jeugd bij EHC. ,,Ik kwam al snel terecht bij de handbalschool plusgroep. Ook heb ik nog een seizoen extra trainingen gehad vanuit het RTC. Als eerste jaar A-junior mocht ik mee met de senioren toen die voor het eerste seizoen in de eredivisie uitkwamen.”

In dat jaar meldde Hellas zich al voor de talentrijke hoekspeler. ,,Ik heb er toen voor gekozen om eerst nog een jaar ervaring op te doen bij EHC. Daar zou ik meer speelminuten kunnen maken. Ik hield wel contact met Joris Witjens, die toen trainer was, en ben gedurende vorig seizoen gaan meetrainen bij Hellas. Dat beviel zó goed, dat ik dit seizoen heb besloten de overstap te maken. Ik vind het fijn om vaker te trainen. Het is bovendien een leuke spelersgroep.”

VEEL SPORTEN

Uytdewillegen wil graag fysiotherapeut worden en hoopt volgend jaar toegelaten te worden op het HBO in Leiden. ,,Naast mijn school werk ik als fitness instructeur bij een sportschool in Leidschendam. Erg leuk om te doen, allemaal samen met het handbal. Veel sporten is mijn grote hobby.”

Door een schouderblessure moest Uytdewillegen een aantal wedstrijden missen. ,,Ik hoop in de rest van de competitie meer speelminuten te kunnen maken en een grotere bijdrage aan het team te kunnen leveren”, vertelt de handballer die het vooral moet hebben van zijn snelheid en sprongkracht vanuit de hoek.

,,Mijn belangrijkste verbeterpunt”, zegt hij zelfkritisch, ,,is het aanleren van een andere schottechniek. Daardoor kan ik meer kracht uit mijn worp halen en kan ik gevarieerder schieten.”

Uytdewillegen, die trainer/coach Richard Rijkens waardeert om zijn aanpak en de manier van communiceren naar de spelers, kijkt dit keer onbevangen uit naar de derby. ,,De eerste keer dat we dit seizoen bij EHC speelden, had ik last van spanning. Toen ging het niet zo lekker, maar deze keer kijk ik er echt naar uit. En ja, gezien de stand op de ranglijst zijn wij wel verplicht om te winnen. Wij willen graag in die top-5 eindigen.”

KAMPIOENSWEDSTRIJD VROUWEN

De derby tussen Hellas en EHC begint zaterdag om 21.00 uur in de Hellashal aan de Laan van Poot. Voorafgaand om 19.00 uur spelen de vrouwen van Hellas tegen Gemini Zoetermeer. Het team van trainer/coach Daan de Koning is bij winst kampioen van de Hoofdklasse. Zodoende kan weer een stukje terrein worden heroverd in de opmars naar de eredivisie voor de topclub met dat roemruchte verleden.

Naast hoofdtrainer De Koning fungeren eerste teamspelers Thierry van Zundert en Olivier Beltman als assistenten. Voormalig topspeelster van Hellas (en voorzitter van NOC*NSF) Anneke van Zanen-Nieberg is de teammanager.

Dochter Saskia van Zanen hoopt zaterdag weer haar eerst minuten te maken na weken aan de kant te hebben gezeten met een ingescheurde meniscus. ,,Met nog meer energie kijk ik uit naar deze kampioenswedstrijd.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Dames 1 kampioen!