GESCHIKT VOOR DE TOP

TALENT SAMIR BENGHANEM EVEN TERUG BIJ HELLAS

Den Haag – Hij vertrok aan het einde van het vorig seizoen met pijn in het hart bij Hellas. Samir Benghanem wilde tophandbal spelen en verkaste onverwacht naar Aalsmeer. Hij groeide bij de koploper uit tot een vaste basisspeler en haalde Oranje. Zaterdag komt het talent even terug in zijn vertrouwde Hellashal.

Benghanem, opgeleid bij de Haagse eredivisieclub, twijfelde in augustus lang of hij de stap zou wagen. Eigenlijk wilde hij de club waar hij jaren met plezier had gehandbald liever niet verlaten. ,,Maar ik wil graag in de top spelen en geen degradatiehandbal,” liet hij optekenen. ,,Ik heb lang over die beslissing nagedacht. Kies ik voor mezelf of voor de ploeg. Het is het eerste geworden, maar het was geen makkelijke beslissing.”

Hellas heeft wel vaker zelf opgeleide topspelers met lede ogen zien vertrekken. Het is het noodlot van een club met een goede jeugdopleiding maar zonder veel financiële mogelijkheden. In dezelfde periode had ook de talentrijke doelman Bart Ravensbergen zijn vertrek aangekondigd. Hij kreeg een lucratief aanbod van die andere topclub BEVO. En zo raakte Hellas, dat er in was geslaagd zo glorieus de eredivisie binnen te stappen, in één klap de twee grootste talenten kwijt.

Zuur, vond ook Benghanem. Maar dat zijn overstap een juiste bleek te zijn, heeft hij inmiddels op ondubbelzinnige wijze aangetoond. Hij kan in de succesvolle formatie van trainer/coach René Romeijn rekenen op een vaste basisplaats aan de cirkel. Krachtig, wendbaar, perfecte wedstrijdinstelling. Het zijn de kenmerken waarover de 21-jarige Benghanem in ruime mate beschikt. Eigenschappen die ook niet voor de bondscoaches Joop Fiege en Mark Schmetz onopgemerkt bleven. Na zijn sterke optreden met Jong Oranje tijdens het WK in Bosnië kreeg hij prompt een uitnodiging voor het grote Oranje dat inmiddels aan een verjongingskuur is onderworpen.

,,Een geweldige ervaring om er nu bij te horen. Ik ben er net bij, maar ben wel zo ambitieus dat ik me snel wil doorontwikkelen. Vooral in fysiek opzicht wil ik nog sterker worden. Ik merk nu al dat ik heel veel leer van de bondscoaches en de gasten die al langer in Oranje spelen,” liet Benghanem, die mede vanwege zijn studie in  Amsterdam naar Aalsmeer vertrok, weten.

Oranje plaatste zich niet voor het WK in 2015 in Qatar door in de kwalificatiepoule als tweede te eindigen. Een tegenvaller, maar voor de ambitieuze Benghanem geen reden bij de pakken te gaan neerzitten. ,,Het was een goed leerproces en een mooie investering voor de toekomst. Voor mijzelf en de hele ploeg. Mijn tijd bij Oranje komt nog wel. Bij Aalsmeer leer ik ook heel veel. Fysiek word ik al sterker. Door de aanpak van de trainer verbeteren mijn techniek en spelinzicht. Ik merk dat ik steeds beter op dit hogere niveau mee kan.”

Aalsmeer is op dit moment de verrassende koploper van de eredivisie. Oefenmeester  Romeijn, ooit ook succesvol bij Quintus, heeft een uitgebalanceerd team weten samen te stellen. Een ploeg waarin Samir Benghanem zich prima op zijn gemak voelt. Over kampioen worden durven ze in de bloemenstad nog niet hardop te praten. De potentie is er, maar de weg is nog lang. En zijn oude club Hellas? Die gunt hij een lang verblijf in de eredivisie en veel successen. Alleen zaterdag even niet.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Nieuwe Vriend van Hellas