HELLAS WINT MOEIZAAM

HOOFDROL HAAGSE KEEPSTER WITHLEY VAN DER POLL

Den Haag – Het moet wel vreemd lopen, willen de handbalsters van Hellas de kampioensgroep van de eredivisie mislopen. De beste zes ploegen strijden na de reguliere competitie in de play-offs om de landstitel. De zwaar bevochten 24-19 overwinning op het Limburgse V&L betekende een goede stap in die richting.

Ondanks het ‘zekerheidje’ over het bereiken van die play-offs blijft de ambitieuze oefenmeester Fred Michielsen stiekem toch hopen op een plek in de topvier. Al realiseerde hij zich zaterdag na afloop van het duel met V&L óók, dat de komende weken nog het uiterste zal worden gevraagd van zijn ploeg om dat doel te bewerkstelligen.

De partij tegen de jonge en onbevangen spelende Limburgse opponent verliep moeizaam. De organisatie in de verdediging was goed voor elkaar. Daar lag ook zeker het knelpunt niet. Het manco zat hem vooral in de aanvallende machteloosheid. De normaal toch makkelijk scorende Haagse speelsters misten de scherpte om de sterk keepende Limburgse Kelly Hofmans te passeren.

Coach Michielsen had daar wel een verklaring voor: ,,Dat komt waarschijnlijk, omdat we qua trainingsarbeid veel tijd in de dekking stoppen. De afronding was onnauwkeurig en op sommige momenten waren we veel te ongeduldig met het wachten op de juiste mogelijkheden om te schieten.”

Omdat ook V&L moeilijk tot scoren kwam, bleef de score in het eerste half uur gelijk opgaan. Bij Hellas vormde de uitblinkende keepster Withley van der Poll het grootste obstakel voor de Limburgse schutters. Van der Poll groeide naarmate het duel vorderde naar grote hoogte. Op beslissende momenten zorgde zij er voor dat haar ploeg, die af en toe wankelde, stevig op de been bleef. Over zijn keepsters hoeft coach Michielsen zich dan ook geen zorgen te maken. Ook Sanne Leenders, de andere doelvrouwe, toonde onlangs in de duels met DOS en VOC, haar capaciteiten.

Door de sterke verdedigingen en uitblinkende keepsters waren de doelpunten schaars. De 10-10 ruststand vormde een juiste afspiegeling van de evenwichtige krachtsverhoudingen in het eerste bedrijf. Het tweede half uur was in feite een kopie van het spelbeeld van voor de rust. Moeilijk scorende ploegen met een goed georganiseerde defensie.

Totdat in het verloop van de tweede helft het fysieke aspect een steeds belangrijkere rol ging spelen. De jeugdige speelsters van V&L konden mede door het eigen hoge tempo en de grote inzet niet meer de kracht opbrengen om het Hellas lastig te blijven maken. De thuisclub profiteerde daarvan door geleidelijk aan vijf doelpunten weg te lopen bij de vermoeid rakende tegenstander.

Voor coach Michielsen en zijn vrouwen kwam de overwinning als geroepen na een periode van wat minder succes. ,,Die terugval is vooral te verklaren door de vele blessures,” vond Michielsen. ,,We moeten andere speelsters snel inpassen die minder ervaren zijn. Ook moeten we teruggrijpen op jeugdige talenten die nog veel moeten leren. Het blijft dan moeilijk als coach om op kritieke momenten in deze belangrijke wedstrijden die min of meer onervaren speelsters in te zetten. Vooral omdat we nog steeds op die vierde plaats gokken.”

Doelpunten Hellas : Celine Michielsen (6), Angelique van Duijvenbode (5), Lisanne van Vliet (4), Shantella Smid (3), Talisa Groen (2), Michelle Favre (2), Lisette Moelker en Abbey Hendriks.

BLESSUREGOLF

MICHIELSEN: IMPROVISEREN

Het zit het technisch duo Michielsen/Agterberg van Hellas niet mee. Een aantal speelsters is net hersteld van blessures. Zaterdag tegen V&L moest de Haagse ploeg echter weer de nodige krachten missen. Esmee Dekker (rug), Fenne Rijks (knie), Dunja Zornic (virusinfectie) en Denise Maquelin (knie) ontbraken. Shantella Smid ( knie) en Angelique van Duijvenbode (rug) waren niet fit. Celine Michielsen was weer inzetbaar na haar operatie, maar moet nog gedoseerd worden ingezet. ,,We zitten wat dat betreft in de hoek waar de klappen vallen,” aldus Michielsen die steeds moet improviseren met zijn opstelling.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

GESCHIKT VOOR DE TOP