HAAGSE PLOEGEN TEVREDEN: WINST WHC/HERCULES, NIPT VERLIES HELLAS

Hellas en WHC/Hercules presteerden uitstekend, maar met één groot verschil. De Hellenen verloren met 31-28 van titelkandidaat BFC. Het Combinatieteam daarentegen pakte tegen Opleidingsteam Aalsmeer met 33-27 de volle winst. Gemengde gevoelens dus, maar toch in het algemeen tevredenheid bij de  Haagse ploegen in de eredivisie.

KNAPPE OVERWINNING STERK WHC/HERCULES

WHC/Hercules speelde een sterke wedstrijd tegen Opleidingsteam Aalsmeer met een overtuigende 33-27 overwinning als resultaat. Het begin was nog wat stroef voor het team van het technisch duo Wesley Hage/Nick Masmeijer. Na een kwartier was het nog 6-9 voor de Noord-Hollanders die in talent Jordy Neeft de uitblinker kenden.

Na een kwartier begon het echter te draaien bij de thuisclub en dat leidde door doelpunten van Mitch Giezeman (toch weer van de partij en van grote waarde in de dekking), Daan van Vliet (zoals altijd fanatiek op dreef), Ziggy Eijsenring en Koen Houdijk tot de 10-10 tussenstand.

In de slotfase van de eerste helft waren het vooral de makkelijk scorende Stan Zwinkels en de uitblinkende Tim Frenk die hun team naar de 15-13 voorsprong bij de rust tilden.

Doelman Ole van Grieken verrichtte in die fase een aantal fraaie reddingen.

Via good-old Kevin Hooijman (ooit nog bij Hercules) en de lange linkshander Luka Furth (afkomstig van WHC) bleef het bij 15-15 nog even spannend. Op dat moment liet Tim Frenkzijn klasse zien door fraai scorend de marge naar drie verschil te tillen: 18-15.

Ondanks goed keeperswerk van Lars Hemmes, die in de tweede helft Ole van Grieken kwam vervangen, bleef Aalsmeer door Jordy Neeft en Luka Furth steeds in de buurt van het Combinatieteam: 19-17, 21-19, 23-21, 24-22 en 25-23.

Totdat de gedreven spelende Stan Zwinkels (ook verdedigend sterk), Marijn van de Ree en wéér Tim Frenk voor 28-25 zorgden. Dat leek, met nog vijfminuten op de klok, de beslissende tik. Maar nog één keer haakte Aalsmeer aan bij 28-27 en vreesden de Haagse supporters voor een spannende slotfase.

Daan van Vliet (twee fraaie treffers en als stoorzender in de verdediging ook weer belangrijk), opnieuw tweemaal Tim Frenk (wie anders…) en Ziggy Eijsenring (veel initiatief) schoten in die resterende minuten de stand naar de nog ruime 33-27 overwinning.

Vooral de laatste treffer was een beauty. Daan van Vliet scoorde fraai vanuit een ‘vliegertje’, subtiel aangespeeld door Ziggy Eijsenring vanaf de linkeropbouw.

Uiteraard een tevreden coach Wesley Hage. ,,Met name in de dekking hebben we de goede lijn doorgezet. Aanvallend geduldiger gespeeld dan tegen Tachos en daardoor konden we tot 33 doelpunten komen. Soms moeten we nóg zakelijker spelen waardoor we het sneller kunnen beslissen. Toen we eenmaal tegen het einde een gaatje van drie hadden, hebben we dat volwassen uitgespeeld. Een teamprestatie waaraan wij een goed gevoel overhouden.”

Doelpunten WHC/Hercules: Tim Frenk (8), Stan Zwinkels (7), Daan van Vliet (5), Ziggy Eijsenring (5), Koen Houdijk(3), Mitch Giezeman (2), Jonah Baak (1), Marijn van de Ree (1) en Jari van de Moosdijk (1).

Bij Aalsmeer waren Jordy Neeft (9x), Luka Furth (7) en Ayyoub Warrasse (4) de beste schutters.

PRIMA PARTIJ HELLAS ONDANKS VERLIES

Hellas verloor weliswaar met 31-28 (rust 15-11) bij koploper BFC, maar coach Richard Rijkens was buitengewoon tevreden over de prestatie van zijn adepten.

,,Helaas net geen stunt, maar ik ben trots op de werklust en de collectiviteit. Ervaring is helaas niet te trainen, maar deze ervaring nemen die jonge gasten ook weer mee.”

Rijkens doelde daarmee op de laatste fase van de partij, waarin Hellas terug kwam tot 28-26. In die laatste vijfminuten gaf de routine van de titelkandidaat de doorslag.

Rijkens: ,,Wij maken dan de verkeerde keuzes en laten ons verrassen in de dekking door een hoekspeler die drie keer omkomt. Bovendien lopen wij dan tegen een aantal ongelukkige tijdstraffen op waarmee BFC goed omgaat.”

Tot de uitblinkers behoorde Yannick van Zundert, die geblesseerd was maar dankzij de inspanningen van fysiotherapeut Jeroen Coster tóch kon spelen. Van Zundert deed dat uitstekend, startte steeds de vrije ruimte in en was goed voor vier doelpunten. Ook verdedigend vervulde hij een belangrijke rol.

Dat gold ook voor Olivier Beltman: sterk in de aanval met prima schoten, passes en passerbewegingen en ook verdedigend ijzersterk.

Keeper Storm Bolman toonde andermaal zijn klasse met zijn stops op open en halve kansen.

Doelpunten Hellas: Olivier Beltman (9x raak), Thomas Beltman (5), Joey van Dalen (5) en Yannick van Zundert (4) waren de beste schutters bij Hellas.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Dit weekend: kampioenswedstrijd DS1