Handbalcompetitie 2019/2020 beëindigd

Gisterenavond heeft het kabinet tijdens een persconferentie nieuwe, strengere maatregelen tot 1 juni 2020 afgekondigd.
Iedereen in Nederland wordt door deze maatregelen ter bestrijding van het corona-virus geraakt, zo ook onze handbalactiviteiten.

Nu duidelijk geworden is dat een herstart van onze handbalcompetities niet meer mogelijk is, heeft het bondsbestuur van het NHV besloten alle competities 2019/2020 met ingang van heden als beëindigd te beschouwen. Dit heeft diverse consequenties voor wat betreft de eindrangschikking en de daarbij behorende promoties en degradaties.

Het spijt ons te moeten mededelen, dat de competitie 2019/2020  geen reglementaire promotie/degradatie kent. Ook daar waar een team al reeds zeker van promotie dacht te zijn of op een plaats stond die mogelijk promotie tot gevolg kon hebben.

Het bondsbestuur is zich bewust van de teleurstelling die dit besluit met zich meebrengt. Met name voor alle teams in de verschillende competities die in de rangschikking bovenaan stonden.

Het bondsbestuur is echter weloverwogen tot dit besluit gekomen. Daar waar promoties zijn, zullen er namelijk ook degradaties plaats moeten vinden. De competitie was in veel gevallen echter nog in een dusdanige beslissende fase, dat zij het niet verantwoord vindt de promotie- / degradatieregeling te handhaven.

In het overzicht hieronder vind je de verdere consequenties voor de verschillende competities en (eind) toernooien.

Wedstrijdsport

1. Huidige stand is eindstand.
    1. Er zijn geen kampioenen.
    2. Er zal op de competitie 2019/2020 geen reglementaire promotie-/degradatieregeling van toepassing zijn.
    3. Promotie/degradatie is wel mogelijk op basis van het Wedstrijdreglement artikel 30 lid 3. https://www.handbal.nl/wp-content/uploads/2019/06/19-06-16-Wedstrijdreglement-NHV.pdf
    4. Een vereniging kan bij het bondsbestuur aangeven met een team vrijwillig te willen promoveren of te degraderen. Het bondsbestuur zal vervolgens kijken naar de mogelijkheden hiervoor. Verenigingen kunnen dit kenbaar maken via het Digitaal wensen en opmerkingen formulier zaal en veld
    5. Waar er meerdere gegadigden zijn voor één plek, wordt op basis van het principe “huidige stand is eindstand” beoordeeld wie er het meeste recht heeft op promotie of degradatie.
    6. Rechten tot het spelen van Europees handbal zullen worden verdeeld op basis van de eindstand in de reguliere competitie.
    7. Rechten tot directe plaatsing voor de 1/8 finales van de nationale beker in het seizoen 2020/2021 vallen terug naar de eindstand van de reguliere competities.

Breedtesport (Zaal):

1. Huidige stand is eindstand.
    1. Er zijn geen kampioenen.
    2. Voor teams uitkomend in de breedtesport is de mogelijkheid aanwezig om zich voor komend seizoen in te schrijven in de wedstrijdsport.

Breedtesport (Veld- en Beachcompetitie) gaat niet door tot 1 juni:

• Wij zullen de komende periode kijken naar de mogelijkheden om z.s.m. weer te gaan handballen na 1 juni.

De volgende (eind) toernooien gaan niet door of zijn niet doorgegaan:

1. BENE-League Final4 (14/15 maart)
  2. NK C en B Jeugd dames (18/19 april)
  3. Rangorde wedstrijden (18/19 april)
  4. NK Breedtesport C- en B-jeugd meisjes en jongens in Boekel (april/mei)
  5. Landelijke beker competitie (21 mei)
  6. Regionale bekertoernooien
  7. Beach Handball tour 2019-2020 (wedstrijdsport)
    1. Toernooien in juni zullen vooralsnog wel gewoon door kunnen gaan, maar tellen niet mee voor de eindranking. Er zijn per toernooi alleen winnaars/kampioenen.
  8. NK Beach Handball (wedstrijdsport) vooralsnog, in de huidige vorm.
Terug in de tijd, 1978, Maja van Kapel
Hellas bouwt aan de toekomst