Terug in de tijd, 1978, Maja van Kapel

Door Frits Feuler – Komkommertijd in het handbal. Zeker. Voelt wat onwennig. Een mooi moment om nog eens in de archieven te duiken. Het maandblad HANDBAL leent zich daarvoor uitstekend.

Ruim veertig jaar geleden – we schrijven augustus 1978, HANDBAL 38e jaargang nummer 1 –  staat verslaggever Peter Lotman stil bij het afscheid als speelster van Hellas-spelbepaalster Maja van Kapel. Toen dertig lentes jong pas.

Ze overleed op 4 februari 2016, op 68-jarige leeftijd. “Ik heb een heel mooi leven gehad,” luidde de tekst op het kaartje. Simpel en krachtig, met een behoorlijke dosis ‘majanuchterheid’. Geen poeha, doe maar normaal. Je hoort het haar nu als het ware nog zeggen.

Door Peter Lotman – Ze zal er komend seizoen niet meer bij zijn. Maja van Kapel (30), de immer sportieve spelbepaalster van drievoudig landskampioen Idem Hellas, heeft een punt gezet achter haar indrukwekkende handbalcarrière. Na 28 interlands, 5 landskampioenschappen (2 op het veld en 3 in de zaal) en een reeks Europacupwedstrijden houdt zij het actieve handballen voor gezien.

“Omdat,” verklaart de lerares lichamelijke opvoeding na de laatste competitiewedstrijd, “ik na afloop van een wedstrijd nog steeds veel last heb van m’n knie. Ik ben destijds aan een meniscus geopereerd, maar blijkbaar is het een soort slijtage, want ik blijf er last van houden. Daar moet ik voor mijn beroep natuurlijk voor oppassen. Bovendien wil ik wat meer vrije tijd beschikbaar hebben om mijn studie fysiotherapie in praktijk te brengen. Deze derde landstitel is trouwens een mooi moment om er een punt achter te zetten. Ik kan op een geweldige tijd terug zien.”

Op twaalfjarige leeftijd begon Maja als aspirant bij Hellas en had toen Jan Alma als trainer. Van het groepje aspiranten waarmee Alma achttien jaar geleden begon te bouwen, was Maja de enige speelster die nog in het topteam was overgebleven. Zij heeft al die jaren samen met Jan keihard gewerkt en allerlei problemen opgelost om de top te bereiken. En niet zonder succes! Drie landstitels betekenen een schitterende kroon op het werk.

Een periode in Hellas is nu afgesloten. Haar persoonlijkheid en spelinzicht zullen zeker worden gemist. Evenals haar historisch geworden winnende doelpunten. “Maja heeft voor mij heel wat wedstrijden voor mij gewonnen. Zij kon een wedstrijd in haar eentje beslissen door op het juiste moment te scoren,” aldus Jan Alma.

Gelukkig voor Idem Hellas blijft Maja zich inzetten voor de vereniging. Zij zal als vertegenwoordigster van de sectie topsport zitting nemen inm het bestuur om de belangen van de speelsters te behartigen. Bovendien blijft zij de dames junioren trainen en brengt zodoende haar ervaring over op de speelsters die over een paar jaar de nieuwe handbaltop moeten vormen. Haar wilskracht kennende zullen beide taken haar zonder twijfel uitstekend afgaan.

Addendum:

Na haar actieve handballoopbaan is zij meer dan 25 jaar actief geweest als trainster binnen Hellas. Van jeugdteams tot de selectie had zij onder haar hoede. Deze laatste ook met haar levenspartner Joke Ruisch. Vele handbalsters zijn groot geworden dankzij haar trainingen en haar sociale begeleiding. Maja was daarbij ook gewoon een gezellig mens. Na hard trainen was een borreltje en een sigaretje natuurlijk op zijn plaats. Maar ook tijdens de voorjaarskampen en trainingskampen was er altijd gezelligheid en saamhorigheid.

Het HV Hellas Quarantaine pakket
Handbalcompetitie 2019/2020 beëindigd