HANDBALLERS HELLAS ONGESLAGEN PERIODEKAMPIOEN

Den Haag – De handbalmannen van Hellas hebben ook de laatste wedstrijd van de nacompetitie voor een plaats in de eredivisie gewonnen. Door de 21-20 zege op het Amsterdamse DSS/Aristos heeft de formatie van trainer/coach Nico Stet ongeslagen het algeheel periodekampioenschap van de eerste divisie behaald. Op 25 mei en 1 juni volgen de promotieduels met stadgenoot Hercules, dat negende werd in de hoogste divisie.

Coach Stet gebruikte de partij vooral om een aantal vaste basiskrachten met al dan niet lichte blessures rust te gunnen. Bij 5-2 zette hij zijn jeugdige talenten in. ,,Maar dat liep toch niet zo lekker,” zag Stet. ,,Er werden te veel fouten gemaakt en daardoor kon Aristos weer gelijk komen. Via 7-7 pakten de Amsterdammers bij de rust zelfs een 10-13 voorsprong.

Dat noodzaakte Stet om na het wisselen toch weer een deel van zijn basisploeg in te zetten. Wel hield hij Samir Benghanem, Daan Kulker, Jelmer Laernoes en Jeffrey Zevenbergen op de bank. Die formatie herstelde de schade vrijwel direct na de rust. Van 12-16 werd het binnen tien minuten 16-16 en kon Hellas beginnen aan het normaliseren van de juiste verhoudingen. Dat lukte toch maar moeizaam, omdat het ritme uit het spel was. Bij 19-17, na twintig minuten, leek de thuisclub de beslissende kloof te kunnen slaan. De opportunistisch spelende Amsterdammers hielden echter stand en uiteindelijk kon Hellas met 21-20 de nipte overwinning binnenslepen.

Doelpunten Hellas: Stefan Coster (5), Ubbo Starrenburg (4), Thierry van Zundert (3), Semmy Boekee (3), Loek van Bergen (2), Wessel Coster (2), Stanley Santos en Norbert Laernoes. Bart Ravensbergen keepte met 13 stops, waarvan 2 strafworpen, een sterke partij.

Coach Stet was kort in zijn commentaar. ,,Best was het niet. Snel vergeten en focussen op de promotiewedstrijden tegen Hercules. Dan moeten we twee keer vol aan de bak.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Bezoek aan de Dalton Archipelschool