HANDBALLERS HELLAS ROEMEN AANPAK TRAINER/COACH FERNANDO NUNES

PASSIE EN MENTALITEIT
De handballers van Hellas zijn bezig aan een sterk seizoen met uitzicht op de titel in de eredivisie. Precies op het juiste moment heeft coach Fernando Nunes laten weten zijn contract te verlengen. Drie basisspelers leggen uit waarom hij zo belangrijk is.

Wat is de kracht van Fernando Nunes?
Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen (27 jaar):
,,Hij heeft door zijn rijke ervaring een duidelijke visie en die weet hij op de juiste manier over te brengen op de groep. Er wordt naar hem geluisterd, omdat je aan alles merkt dat hij veel verstand van handbal heeft. Tactisch sterk en dat is mede de reden, dat wij zo goed presteren dit seizen.”

Cirkelloper Pim van Starrenburg (23):
,,Zijn kracht is zijn passie en winnaarsmentaliteit. Tegelijkertijd is hij realistisch en weet hij waar onze grenzen liggen. Wij kijken tegen hem op vanwege zijn internationale handbalervaring en willen daarom graag van hem leren.”

Spelbepaler Kevin Pronk (18):
,,Hij heeft een professionele aanpak. Hierbij eist hij veel discipline en als wij dat niet voldoende hebben, zegt hij daar iets van. Door zijn ervaring op het hoogste niveau weet hij precies hoe het in elkaar zit en dat probeert hij bij ons over te brengen. Dan hoort het er ook bij, dat hij wel eens boos wordt, maar daar worden we alleen maar beter van.”

Wat heeft hij jou specifiek bijgebracht?
Van Bergen en Henegouwen: ,,Door mijn schouderblessure is er een kans ontstaan om mij naast Fernando te ontwikkelen als trainer/coach. Hij heeft mij dit jaar veel geleerd op het gebied van trainen en coachen.”
Van Starrenburg: ,,Samen met Fernando ben ik hard aan het werk om mijn afronding te verbeteren. Verder is het belangrijk op verschillende manieren in schotpositie te komen, zodat ik de keeper vaker kan verrassen. De trainer is daar voor mij heel belangrijk in.”

Pronk: ,,Hij heeft mij op veel gebieden het nodige bijgebracht. In de aanval leert hij me op snelheid te handelen en diverse trucjes waardoor het makkelijker wordt de cirkel vrij te spelen. In de verdediging leert hij me de juiste beslissingen te nemen en goed te communiceren. En ook dat je niet per se heel fysiek hoeft te zijn om de aanvaller af te stoppen.”

Wat is de doelstelling op korte en lange termijn?
Van Bergen en Henegouwen: ,,Wij willen met Hellas een solide topploeg in de eredivisie worden en blijven. De club verschaft de juiste condities voor jonge handballers om zich te ontwikkelen. In combinatie met Fernando als trainer kunnen we hieraan ook komend seizoen werken.”
Van Starrenburg: ,,Onze gezamenlijke doelstelling is nu het bouwen aan een nieuw team en het inpassen van jeugdspelers. Een plekje bij de eerste 2 zou daarbij mooi meegenomen zijn. Volgend seizoen kunnen we dan met meer ervaring voor de titel gaan.”

Pronk: ,,Dit seizoen willen we eerste of tweede worden. Dan strijden we voor promotie naar de BENE-League. Als ons dat lukt, moeten we ons focussen op handhaving. Als we nog een jaar in de eredivisie spelen, willen we volgend seizoen weer knokken voor de titel en de promotie naar de BENE-League.”

‘NAAR MIJN ZIN BIJ MOOIE TRADITIECLUB’
Fernando Nunes (45) was er snel uit met Hellas. ,,Het waren open gesprekken. Veel vertrouwen in elkaar en ik heb het naar mijn zin bij deze mooie traditieclub. Veel jong talent en daar werk ik graag mee.” Nunes speelde onder meer bij topclub Sporting Club de Portugal en was daar ook hoofdtrainer. Hij kwam 70x uit voor de nationale ploeg. Zaterdag (21.00 uur, Laan van Poot) speelt Hellas de belangrijke wedstrijd tegen het Limburgse BFC, de nummer 3 van de eredivisie.

AD SPORT/PETER LOTMAN

BOEIENDE STRIJD OM TWEEDE PLAATS MET SPECTACULAIR SLOT