BOEIENDE STRIJD OM TWEEDE PLAATS MET SPECTACULAIR SLOT

HELLAS EN BFC VERMAKEN HET PUBLIEK
Woede. Teleurstelling. Verbijstering. Alle emoties kwamen na afloop naar boven bij de handballers van Hellas. De 25-26 nederlaag tegen concurrent BFC konden de Hagenaars moeilijk verkroppen. Zij verspeelden daarmee voorlopig de tweede plaats, die recht geeft op de play-offs voor de BENE-League.

De verwijten gingen richting het arbitrale duo Klompers/Stobbe. Hellas maakte in de slotseconden de gelijkmaker uit een ‘vliegertje’, maar het doelpunt werd afgekeurd. Niemand begreep aanvankelijk waarom. Tumult op de speelvloer en aan de zijlijn. De uitleg kwam later: vanwege tijdspel waren vijf passes toegestaan en volgens de scheidsrechters waren het er zes. Onbegrip bij de Haagse spelers en supporters over zoveel onrecht. Jammer ook van het wonderschone ‘vliegertje’, aangespeeld door Tim Fennis en perfect afgerond door Loek van Bergen en Henegouwen.

De wedstrijd kenmerkte zich overigens door veel irritaties over de beslissingen van de leidsmannen. Niet terecht overigens, want zij floten bepaald geen slechte wedstrijd. Ze hadden alleen de pech, dat ook de correcte beslissingen niet altijd werden begrepen door spelers en publiek. Daardoor liepen de gemoederen hoog op en het lukte het duo niet het vuurtje te doven.

GESLEPEN PLOEG
Was de overwinning van BFC onverdiend? Nee, zeker niet. De ervaren tacticus Maurice Canton heeft van de Limburgse formatie een geslepen ploeg gemaakt. Met de broers Rik en Ivo Elissen, samen goed voor 17 doelpunten, als effectieve afmakers. Ongemerkt heeft BFC zich naar de tweede plaats gemanoeuvreerd. Een knappe prestatie. En de ploeg speelt ook nog eens voortreffelijk handbal. Dat belooft wat voor koploper Quintus, dat zaterdag in Beek op bezoek gaat.

Had Hellas een gelijkspel verdiend? Ja, dat wel. Weliswaar beschikten de Limburgers vrijwel de gehele wedstrijd over een voorsprong, maar Hellas vocht zich na de 12-14 bij de rust knap terug. Doelman Caspar Hovingh behoedde zijn team in die fase voor een grotere achterstand door eerst een strafworp te stoppen en vervolgens een break-out. Toch bleef de altijd goudeerlijke keeper opnieuw realistisch: ,,Wij hebben de wedstrijd niet in de laatste minuut verloren. Dan hadden we er eerder maar één meer moeten inschieten of tegenhouden.”

In de twaalfde minuut raakte Hovingh bij een break van BFC geblesseerd en moest hij vervangen worden door Rob Goudriaan. Ook het jonge talent keepte een goede partij, maar kon niet voorkomen dat de Limburgers verder afstand namen.

ZENUWSLOPEND
Hellas maakte nog wel de 17-21 achterstand goed tot 23-23, waarna zich een zenuwslopende slotfase ontwikkelde. Goudriaan verrichtte een paar knappe reddingen, maar toch 23-24 door Rik Elissen. 24-24 door topschutter Wessel Coster. 24-25 door wie anders dan Elissen. Coster wilde niet voor hem onder doen: 25-25. En weer Elissen uit een strafworp 25-26. Een gelijkspel, bij balbezit van Hellas, hing in de lucht en die gelijkmakende treffer kwam er ook uit een subliem ‘vliegertje’. Maar de pret ging niet door en dus grote vreugde bij BFC en diepe droefenis bij Hellas.

Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen, die in de tweede helft alsnog werd ingezet, was niet erg te spreken over de verrichtingen van zijn team. ,,Wij hebben niet de ballen getoond om aanspraak te maken op die tweede plaats.”

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (9), Pim van Starrenburg (4), Ubbo Starrenburg (4), Kevin Pronk (3), Troy Oranje (2), Tim Fennis, Loek van Bergen en Henegouwen en Ismail Fahkir.

Doelpunten BFC: Rik Elissen (11), Jeroen Croonen (7), Ivo Elissen (5), Koen Vliegen, Martijn Meij en Tim Vorstenbosch.

WEDSTRIJDRAPPORT
Amusementswaarde (****): Vooral door het spannende scoreverloop en de vele hectische momenten was het een boeiend kijkspel. Ook viel er te genieten van vlotte combinaties en schitterende doelpunten. Beide ploegen én de scheidsrechters voerden de spanning op tot de laatste seconden. De toeschouwers stonden op de banken in de slotfase.

Scheidsrechters (***): Jaap Klompers en Koen Stobbe floten best een goede wedstrijd. Veel zaken hadden zij goed in de gaten. Daar dachten de spelers en toeschouwers van beide partijen echter anders over, maar dat was niet helemaal terecht. Zij hadden alleen niet het vermogen om de irritaties weg te nemen. Zij kweekten te weinig begrip bij de strijdende partijen en dat was jammer. Ze verdienden meer waardering.

Beste spelers: Bij Hellas was Wessel Coster, zoals het hele seizoen al, prima op schot. Bij BFC sprong Rik Elissen er uit met loepzuivere doelpunten in de bovenhoek of via de paal. Ook de keepers Caspar Hovingh bij Hellas en Jordi Govaarts bij BFC waren op dreef.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Weer puntverlies voor stroef Hellas