Hellas blijft koploper eredivisie

Den Haag – Opnieuw hielden de handballers van AJSports/Hellas de fans lang in spanning. In de topper tegen medekoploper E&O wonnen de Hagenaars in de laatste seconden met 26-25 door een formidabel schot van Ubbo Starrenburg in de kruising.

Ook tegen Tachos en Arnhem beslisten de Hellenen het duel pas in de slotseconden. Door de winst blijft Hellas koploper met Houten, de vorige club van Hellastrainer Hans van Dijk. De top-2 van de eredivisie speelt aan het einde van het seizoen om een plaats in de BENE-League. Bij de rust leidde E&O nog met 10-12. Door sterk verdedigen en gevarieerd aanvalsspel lukte het Hellas de stand om te buigen naar 18-17 en 24-22, vijf minuten voor het einde.

Een sterke fase van de Emmenaren, met Hagenaar Marwin van Offeren, deed de boeiende partij opnieuw kantelen: 24-25. Toch zorgde Thierry van Zundert voor 25-25 en door een aanvallende fout van E&O kwam de thuisclub in balbezit. Die aanval speelde Hellas beheerst uit met negen seconden voor tijd de winnende treffer van Ubbo Starrenburg.

Pim van Starrenburg (5), Ubbo Starrenburg (4), Ricardo Holman, Loek van Bergen en Henegouwen en Wessel Coster (allen 3) waren de beste schutters.

De Haagse derby tussen Hercules en WHC eindigde in een 23-29 overwinning voor WHC. Mark Broers was topscorer met tien doelpunten. Coach Makay kon weer beschikken over Stefan Coster en Erwin Roeleveld en dat scheelde aanzienlijk. Coster was dreigend vanaf de opbouw en Roeleveld scoorde negen keer.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend