Hellas blijft overeind na leegloop!

PETER LOTMAN

Hellas raakte aan het einde van vorig seizoen een aantal bepalende spelers kwijt. De vrees bestond dat de Haagse ploeg het lastig zou krijgen. Maar bijna halverwege de competitie blijft het team van de nieuwe coach Richard Rijkens knap overeind in de eredivisie. Al was de 29-26 nederlaag zaterdag bij Quintus een tegenvaller.

Richard Rijkens, die het stokje overnam van Joris Witjens, is een realist. Geen hoogdravende bespiegelingen, maar een heldere kijk op de huidige situatie. ,,We stonden op de vierde plek, maar dat had net zo goed de tweede of elfde kunnen zijn. Soms hadden we een offday of gaven we het vlak voor tijd weg. We hebben ook wedstrijden gewonnen, die we hadden kunnen verliezen. Zo dicht ligt het bij elkaar.”

Met het vertrek en het stoppen van een aantal sterkhouders moest Rijkens aan de slag met een nieuwe, jonge ploeg. ,,En dat verloopt grillig. Soms handballen we op ons potentie-niveau en kunnen we van elke tegenstander winnen, maar vervolgens zakken we door het ijs. Onze doelstelling was en is nog steeds om niet te degraderen. Het ontwikkelen van het individu en het team als geheel blijft de prioriteit.”

De Hellenen passen op dit moment prima in de middenmoot vindt Rijkens. ,,We moeten te hoge verwachtingen temperen. We hebben vooraf besproken hoeveel punten we nu willen hebben, hoeveel doelpunten voor en tegen. Daarmee lopen we prima op schema. Wij maken ons niet druk over een verliespartij, al willen we natuurlijk wél alle wedstrijden winnen. We gaan ervan uit, dat iedere speler prestatief is ingesteld.”

Rijkens vervolgt: ,,Als we onze doelstelling halen, niet degraderen, met nog wat bonuspunten, dan hebben we het dit seizoen goed gedaan. Naast het met elkaar ontwikkelen, willen we ook veel plezier hebben. Daarom worden er ook veel activiteiten georganiseerd buiten de wedstrijden en trainingen om. Louter voor de teambinding. Welke waarde kan een speler toevoegen. Dat werkt perfect. En tactisch willen we in een hoog tempo mooi handbal spelen. Daar staat Hellas al decennia om bekend. We werken aan meer initiatief en pro-activiteit in de dekking. We zijn er nog lang niet, maar er wordt hard aan gewerkt.”

Tegen Quintus konden de Hagenaars het niet bolwerken, al kwamen ze na een 21-13 achterstand nog terug tot 25-23. Olivier Beltman met zeven doelpunten en keeper Storm Bolman waren de uitblinkers.

Knappe winst Hellas
Wijnproeverij - 17 december!