HELLAS GAF COACH JORIS WITJENS ONVOLDOENDE STEUN

Den Haag – Na de degradatie van de handbalsters van het roemrijke Hellas brandt de discussie los hoe verstandig het was een relatief onervaren trainer te benoemen. Joris Witjens begon voortvarend, maar naarmate het seizoen vorderde nam de ongerustheid en dus de kritiek toe. Witjens, een man van de club, had wat jeugdteams getraind en was twee seizoenen actief in de eerste divisie bij DIOS.

Dat leek Hellas voldoende basis om Witjens de technische leiding te geven over het vlaggenschip. Maar opnieuw bleek, dat trainer/coach zijn een ervaringsvak is. De ambitieuze Witjens maakte, hoe kan het anders, beginnersfouten. Hij was de eerste om dat toe te geven. Aan zelfkennis heeft het hem nooit ontbroken en dat siert hem. Maar die fouten zijn op het hoogste niveau fataal.

De vraag rijst, zoals al eerder in deze krant geopperd, waarom het bestuur van Hellas niet een ervaren man of vrouw aan Witjens heeft toegevoegd. De club barst van de succesrijke oefenmeesters die in het verleden hebben aangetoond dat zij Hellas naar grote hoogtes konden stuwen.

Of waarom geen ‘denktank’ gecreëerd met kopstukken als Jan Alma, die alle prijzen en titels heeft gewonnen. Met Nico Stet, die met Hellas landskampioen werd en de club als interim-trainer in de eredivisie hield. Met voormalig eerste teamspeelsters uit de glorietijd Maja van Kapel en Mieke Pottuyt. Zij allen kennen de spanning van het moeten presteren onder druk.

Dat het bestuur daaraan voorbij is gegaan, is verwijtbaar. Witjens wilde dat misschien niet, omdat hij zelf de klus wilde klaren en dacht er rijp voor te zijn. Maar het bestuur had hem moeten beschermen en hem er desnoods toe moeten dwingen.

Ook in de jeugdopleiding, vroeger het handelsmerk van Hellas, is het mis gegaan. Geen A-jeugd en magere prestaties in de andere categorieën. Een snelle kentering is niet te verwachten. De aantrekkingskracht op talenten van buitenaf is nihil.

Dat valt Joris Witjens niet te verwijten. Hij heeft gedaan wat binnen zijn mogelijkheden lag. Dat het te weinig bleek, kan alleen de leiding van Hellas zich aanrekenen. Hopelijk heeft men geleerd van dit verloren seizoen en realiseert men zich dat er de komende jaren fors geïnvesteerd moet worden.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Heren C naar het NK