HELLAS HANDHAAFT ZICH

BEWOGEN SEIZOEN VOL EMOTIES LOOPT TOCH NOG GOED AF

Den Haag – Het kon bijna niet meer mis gaan. Na de 22-29 overwinning op Kwiek vorige week in Raalte, waren de handbalsters van Hellas met 30-23 ook voor eigen publiek te sterk. De Haagse club handhaaft zich in de eredivisie en de periodekampioen van de eerste divisie moet het volgend seizoen opnieuw proberen.

Het was na afloop van de druk bezochte krachtmeting een wirwar van emoties. Er werd gehuild en gelachen. Bij Hellas vloeiden de tranen vanwege de handhaving. Maar ook vanwege het afscheid van een kwartet speelsters. Voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg sprak ze bevlogen toe en dat zorgde voor huilpartijen.

Bij de speelsters en begeleiding van Kwiek liepen de emoties ook hoog op. Uiteraard vanwege de gemiste promotie, maar meer nog door het overlijden diezelfde dag van de vader van een van de speelsters. De minuut stilte vooraf was indrukwekkend. Na afloop verdiende de ploeg uit Raalte een groot compliment, omdat het complete team keurig de toespraken van Van Zanen bleef aanhoren. Dat viel niet mee gelet op de nagedachtenis aan die trouwe clubsupporter.

Het mooiste en meest emotionele moment ontging de meeste mensen. Hellascoach Nico Stet gaf uit het zicht van de camera’s en zonder veel poespas de bloemen die hij had gekregen aan zijn collega Arthur Langendijk. ,,Voor het meisje dat haar vader moet missen.” Het sierde Stet, dat hij ondanks alle commotie aan dat grootse gebaar dacht.

Zo kwam er een einde aan een seizoen dat toch al gekenmerkt werd door een achtbaan aan emoties voor de Haagse ploeg. Vooraf gekandideerd voor de kampioenspoule, maar in het verloop van de competitie veroordeeld tot het spelen van degradatiehandbal.

ZWAAR

Trainer weggestuurd, speelsters geblesseerd, het terughalen van Helleen Nico Stet. De speelsters kregen het zwaar voor de kiezen. Maar onder leiding van Stet, die ook nu weer klaar stond om zijn cluppie te ‘redden’, kwam het elan terug. Met als resultaat behoud van de eredivisie en ook nog op Hemelvaartsdag een plek in de bekerfinale.

Tegen Kwiek liet Hellas zaterdag weer zien, dat het goed kan handballen. Als de speelsters lekker in hun vel zitten, zoals de laatste weken, beschikken ze over veel kwaliteiten.

De manier waarop spelbepaalster Talisa Groen met subtiele passjes strooide en de breaks loepzuiver aanspeelde, was weergaloos. De tien doelpunten van de opnieuw sprankelende Angelique van Duijvenbode waren van grote klasse. Het prachtige ‘vliegertje’, aangespeeld door Groen en schitterend afgerond door het jeugdig talent Babette van Arem, kreeg een staande ovatie van het Haagse publiek. Het was de afsluiting van een boeiende partij én het einde van een veelbewogen seizoen dat uiteindelijk toch nog goed afliep.

ZIN IN FINALE

,,Nu de beker nog,”, blikte Talisa Groen strijdlustig vooruit. ,,We voelen ons gesterkt door deze laatste wedstrijden. We hebben er echt zin in om die finale te spelen.”

Het gaf maar weer eens aan hoe snel de gemoedstoestand van de Hellasspeelsters na de komst van interim-coach Stet is omgeslagen.

Doelpunten Hellas: Angelique van Duijvenbode (10), Talisa Groen (5), Celine Michielsen (5), Lisette Moelker (4), Lisanne van Vliet (3), Babette van Arem (2) en Paula Berest.

AFSCHEID KWARTET SPEELSTERS

Hellas nam afscheid van vier speelsters. Fenne Rijks (naar landskampioen Dalfsen), Denise Maquelin (terug naar Hermes/Wings), Lisette Moelker (stopt) en Celine Michielsen (club nog niet bekend) zijn er volgend seizoen niet meer bij.

Trainer/coach Nico Stet draagt het stokje over aan Joris Witjens. Begeleider Henk Baggerman stopt. Linda Tuik (manager), Hans Bal (begeleider), Suzanne van der Molen (fysio) en Bart Uijtdebroek (keeperstrainer) zetten hun werkzaamheden voort bij de Haagse club.

MOOISTE CONTRACT VOOR JORIS WITJENS

Handbaltrainer Joris Witjens sloot vrijdag het mooiste contract in zijn leven. Hij trouwde met Kirsten van Vliet die ook jarenlang in het eerste team speelde. En dus was het voor de altijd bedrijvige Joris alsof hij een kampioenswedstrijd moest coachen. Gespannen, uitbundig, druk gebarend. Dankzij de voortreffelijke organisatie van schoonzus Lisanne, ook speelster van Hellas, werd het een onvergetelijke handbalreünie. Met dit keer Witjens eens een keer niet als regisseur.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Kledingbeurs 14 juni