Hellas heeft een prettige zaterdagavond

Den Haag – De handballers van Hellas beleefden een prettige zaterdagavond. Ze wonnen zelf afgetekend met 34-20 van Aristos Amsterdam. De vreugde werd echter ruimschoots vergroot toen bekend werd dat de naaste belagers Tachos en Arnhem in Waalwijk hadden gelijkgespeeld (24-24). De tweede plaats is daardoor weer in handen van coach Hans van Dijk en zijn manschappen.

Die tweede plek is van belang voor de nacompetitie BENE-League. Met nog vier wedstrijden te gaan, is Houten koploper met drie punten voorsprong en volgt Arnhem achter Hellas op één punt. ,,Het blijft ongekend spannend en we zijn er nog niet. Komend weekend vrij en dan uit naar E&O. Dat wordt heel zwaar, maar het kan nog steeds”, schatte aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen de kansen in.

Aristos, met voormalig Herculescoach Maarten Roestenburg, kwam verzwakt naar de Laan van Poot. ,,Ik mis mijn cirkelloper en middenopbouwer, Zij zijn twee belangrijke schakels in de ploeg. Maar daar wil ik mij niet achter verschuilen. Ik kan mijn spelers niet veel verwijten. Ze hebben hun best gedaan, maar Hellas was gewoon sterker.”

Opvallende verschijning bij Aristos was Barry Bol. De 28-jarige linkshandige hoekspeler maakte nog deel uit van de Hellasploeg die in 2008 Nederlands kampioen werd. ,,Ik woon in Amsterdam en werd gevraagd om te komen handballen bij Aristos. Ik kan geen vijf keer trainen in de week, maar twee keer kan wel”, aldus Bol die met vijf doelpunten nog steeds over een gevaarlijk schot beschikt.

Al snel was duidelijk, dat Hellas geen moeilijke avond tegemoet ging. Bij de rust was het al 16-8 voor de thuisclub en halverwege de tweede helft 25-14. Geen spanning dus, maar wel fraaie doelpunten. De jonkies Donny Vink (5) en Robin Nagtegaal (3) speelden op de beide hoeken een prima partij. De inmiddels ervaren Wessel Coster (7 doelpunten) werd opnieuw uitgeroepen tot man van de wedstrijd. Mede ook op basis van zijn verdedigende kwaliteiten.

De show werd gestolen door Troy Oranje met een paar weergaloze doelpunten. De snelle breaks waarbij hij niet af te stoppen was, waren indrukwekkend. De bal die hij weggriste voor de uitlopende keeper en vervolgens na een lange solo binnenschoot was een juweeltje. Ook de beide keepers Jari Stam en Paul Vis waren in prima vorm.

De van een blessure herstellende Pepijn Michielsen kreeg weer wat meer speeltijd dan tegen Arnhem. Hij toonde weer zijn gebruikelijke inzet en balvaardigheid. Maakte tot grote hilariteit van zijn ploeggenoten en de toeschouwers een perfecte buikschuiver en scoorde ook nog eens drie keer. Duidelijk op de weg omhoog dus en dat is voor Hellas van groot belang.

Doelpunten Hellas : Wessel Coster (7), Donny Vink (5), Troy Oranje (4), Ubbo Starrenburg (4), Robin Nagtegaal (3), Thierry van Zundert (3), Pim van Starrenburg (3), Pepijn Michielsen (3) en Loek van Bergen en Henegouwen (2).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend