Hellas in de topspo(r)tlights – interview met Bianca

In deze soms wat moeilijke en vreemde Corona- tijd willen we jullie laten weten hoe het onze Haagse topsportverenigingen vergaat. Hoe blijven zij bezig, wat kan allemaal wel en wat helaas nog even niet. Een aantal weken terug (nog voor de laatste versoepelingen) kregen wij de antwoorden van Bianca Rouwenhorst, voorzitter van Handbalvereniging Hellas. Inmiddels mag Hellas gelukkig ook weer binnen trainen maar we wilden jullie dit niet onthouden!

Hoe gaat het met jullie, met het bestuur en alle leden?

Met ons gaat het goed. We missen het handballen en ook de sociale activiteiten die we met elkaar juist in deze periode zouden uitvoeren. We zijn blij dat we sinds een paar weken weer buiten mogen handballen en dat dit nu ook is “met contact” voor alle jeugdleden tot en met 18 jaar. Handbal zonder contact is toch niet echt handbal.

Wat voor invloed heeft de coronatijd op jullie allemaal?

In de eerste periode dat we niet mochten handballen mistte iedereen het spel maar ook de beweging, vrienden en vriendinnen. In deze tijd moesten de teams opnieuw worden vormgegeven voor het volgende seizoen en de trainers en staf hier ook bij worden gevonden. Dit hebben we allemaal telefonisch en via videobellen gedaan. En dat is prima gelukt maar ook dan merk je dat je het “even bij elkaar komen” mist. Wat onwijs fijn is dat alle leden en staf de vereniging zijn blijven steunen en dat we bijna geen opzeggingen hebben.

Hoe gaan jullie talenten en eerste teams om met alle beperkingen?

Voor de eerste periode hebben de eerste teams trainingsschema’s gekregen. Verder hebben we ook via social media een aantal workouts geplaatst. Op dit moment mogen de eerste teams en talenten weer sporten met elkaar maar buiten en nog steeds niet met contact. Dit betekent dat het trainen vooral conditie- en krachttrainingen zijn. Zodra de trainingen weer binnen mogen plaatsvinden en er met contact getraind mag worden, kunnen we pas weer spreken van het starten van de trainingsvoorbereiding voor het nieuwe seizoen.

Zien jullie ook mooie dingen ontstaan?

Ja zeer zeker. Wat ik al eerder zei de loyaliteit van de leden, staf maar ook zeer zeker de sponsors naar de vereniging is echt onwijs goed om te zien. Daarnaast zie je ook creatieve initiatieven zoals het corona-sponsorpakket en de kofferbakverkoop van de producten uit de bar. De evenementencommissie is druk aan het kijken welke evenementen kunnen doorgaan of hoe we andere activiteiten kunnen vormgeven. En het blijkt dat we ook in corona-tijd toppers van trainers aan ons kunnen binden.

Wat verwachten jullie voor de rest van 2020?
De start van het zaalseizoen voor onze selecties staat gepland begin september. We hopen dat dit mogelijk is en dat dan de competities zowel voor de jeugd- als senioren weer kunnen worden opgestart. Onze herenselectie gaat onder leiding van de nieuwe trainer Maarten Roestenburg een interessante competitie spelen waar we willen mee doen in de kop van de competitie. Met de nieuwe hoofdtrainer van de damesselectie Paul van Dijk willen we de komende jaren weer de stap naar topsportniveau maken en betrekken dan (net zoals bij de heren) ook al de DA-selectie bij. Daarnaast zullen we het komende seizoen ook onze talenten proberen meer uit te dagen. We zien uit naar het nieuwe seizoen.

Heb je een vraag voor de volgende vereniging in deze rubriek?
Waar ligt voor jullie vereniging de uitdaging in het samenspel tussen topsport en breedtesport, en hoe gaan jullie daar mee om?

Spelletjesdag voor de jeugd! Doe jij ook mee?
Hellas Corona Update - Contributie & Events