HELLAS KLAAR VOOR DE STREEKDERBY

Den Haag – Alle wedstrijden in de eredivisie zijn voor de handbalsters van Hellas even belangrijk. Maar toch hebben de streekderbys tegen aartsrivaal Quintus altijd iets speciaals. Zaterdag staat die confrontatie opnieuw op het programma in de play-offs van de kampioenspoule. Talisa Groen, een van de dragende krachten bij Hellas, verheugt zich er zichtbaar op.

De technisch vaardige speelster van de Haagse topclub heeft de strijd met Quintus al vaak uitgevochten. Ook eerder dit seizoen tijdens de reguliere competitie. Tweemaal was de Heulse formatie te sterk, maar beide keren bleef Hellas lang in het spoor. ,,Het wordt dus nu wel eens tijd dat wij de punten pakken,” zegt Groen strijdlustig.

De sterke partij die de ploeg van de interim-trainers Fred Michielsen en Bas Agterberg zaterdag tegen landskampioen Dalfsen speelde, zal zeker bijdragen aan het grote vertrouwen dat er momenteel heerst in het kamp van Hellas. Groen over het optimisme: ,,We hebben tegen Dalfsen een lekker potje gespeeld. We hadden een vliegende start en stonden in de eerste helft lang op voorsprong. Met goed en creatief handbal. Jammer dat we in de laatste tien minuten de partij toch nog hebben weggegeven. Dat zal ons tegen Quintus niet meer gebeuren.”

De kracht van Hellas op dit moment ligt volgens de pas 23-jarige routinier in het teamverband. ,,Wij zijn geen individuele sterren, maar knokken met elkaar. Onze kansen liggen vooral in de samenhang. Dus vooral het samenspel en het vertrouwen in elkaar zullen er optimaal moeten zijn. Dat was er tegen Dalfsen ook. Als we op dezelfde manier met die inzet tegen Quintus spelen, hebben we zeker kansen. Al zijn zij op papier misschien beter. Maar derby‘s zijn toch altijd weer andere wedstrijden.”

Ondanks haar jeugdige leeftijd is Talisa Groen toch al een van de meest ervaren krachten in de Haagse ploeg. Als speelster van de A-jeugd maakte zij al het landskampioenschap mee in 2006. Ze speelde de voorbije jaren twee keer om de nationale titel en kwam met Hellas uit in de Europa Cup. Het begin van de competitie verliep een tikje stroef, maar daar heeft Groen wel een verklaring voor.

,,Dat kwam door de vele blessures. We hebben zo veel pech gehad. Een paar belangrijke speelsters zijn er lang niet bij geweest. Gelukkig zijn die nu in de nacompetitie weer terug. Wij zijn ook geen moment in paniek geraakt. Hebben dat vaker meegemaakt in de vorige seizoenen. We eindigden dan als vierde of vijfde, maar deden volop mee in de strijd om de landstitel.”

De sierlijke handbalster, onlangs nog genomineerd voor de beste opbouwspeelster van de vaderlandse competitie, dwingt door haar tactisch inzicht veel respect af bij haar jeugdige ploeggenoten. ,,Dat is een natuurlijk proces. Ik heb wat meer ervaring dan die jonge meiden en ze luisteren dan ook wel naar de tips die ik geef. Door de goede onderlinge verstandhouding draaien we als team ook beter. De samenwerking met de trainers Fred en Bas verloopt soepel en relaxed. Er is veel plezier en dat zie je in het veld terug. Hopelijk gaat dat tegen Quintus ook de punten opleveren.”

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Kanjer van de Week Ashley de Coinck