Hellas krijgt tik van Swift: “we zijn fysiek afgebluft”

thierry
Thierry fraai op weg naar een doelpunt voor Hellas in het duel met Swift (foto: Jet van Bergen en Henegouwen)

Den Haag – Het leek een spannende wedstrijd te kunnen worden. Hellas had doordeweeks knap bij Handbal Venlo gewonnen en Swift Arnhem was thuis door de mangel gehaald door E&O. Het eredivisieduel tussen de Hellenen en titelkandidaat Swift eindigde echter in een deceptie. De Arnhemmers speelden de thuisclub met 19-36 van de vloer.

De Haagse coach Giovanni Voskuil was snel klaar met zijn analyse: ,,Wij zijn fysiek totaal afgebluft. Swift was toch blijkbaar niet de verslagen bokser waarop wij hadden gehoopt. Daarbij heb ik gemerkt dat wij er op mentaal gebied nog lang niet zijn. Een aantal basisspelers had vandaag de grootste moeite. We weten weer waar we staan. We zijn op de goede weg, maar nog steeds met pijnlijke momenten.”

Al in de eerste helft was duidelijk dat de Hellenen niet lekker in hun vel zaten. De verdediging klopte niet, waardoor er ook voor doelman René de Knegt geen houden aan was. Tweede keeper Jari Stam kwam hem na twintig minuten vervangen en hij verrichtte vooral na de rust een paar knappe reddingen. Aanvallend bleef de thuisclub vooral vanaf de opbouwrij onder de maat. Vrije kansen waren niet besteed aan de schutters en veel passes bereikten hun bestemming niet.

Met vlotte combinaties zette Swift na een sterk eerste half uur Hellas al op een onoverbrugbare 11-20 achterstand. Allan Yung en Tim Fennis hadden bij het begin van de tweede helft op de tribune nog de illusie dat hun club de forse achterstand zou kunnen goedmaken. Maar dat kwam meer, omdat hun jeugdige broertjes Max Yung en Persijn Fennis binnen de lijnen verschenen.

Coach Voskuil gaf na de rust de twee makkelijk scorende opbouwers Pascal Lucassen en Robin Schoenaker een persoonlijke bewaking. Dat leek even te helpen, want van 11-20 kwam de thuisclub op 16-21. Yung en Fennis veerden op, maar hun vreugde was van korte duur. Swift stelde snel orde op zaken en binnen tien minuten bedroeg de marge al weer tien doelpunten: 16-26.

Voor de Haagse supporters was het vervolgens het uitzitten van de eenzijdige partij. Na de sterke eerste helft geloofde ook Swift het verder wel en probeerde met frivole combinaties de toeschouwers nog een beetje te vermaken. Coach Arthur Langendijk: ,,De eerste helft vond ik briljant van ons. Wij hadden niet verwacht dat het zó makkelijk zou gaan tegen Hellas. Na de rust speelden we te onrustig.”

Doelpunten Hellas: Pepijn Michielsen (6), Wessel Coster (4), Loek van Bergen en Henegouwen (3), Troy Oranje (3), Thierry van Zundert (2) en Ubbo Starrenburg.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Terugblik 2016 en vooruit kijken naar 2017 !!
Oranje dames: finale!