HELLAS MOET WONDEN LIKKEN

Den Haag – De bekerwedstrijd leek voor de handballers van Hellas een mooi moment om het gedeukte imago op te vijzelen. Als eredivisieclub moest het reserveteam van Quintus toch te pakken zijn, luidde de verwachting in het Haagse kamp. Het pakte totaal anders uit en de formatie van het technisch duo Budding/Saponjic haalde met de 23-19 nederlaag een enorme zeperd.

De roemruchte Haagse club zit duidelijk in de hoek waar de klappen vallen. Met nul punten uit acht wedstrijden onderaan in de eredivisie. De mokerslag in het bekerduel vormde de definitieve knock-out.

Coach Neso Saponjic staat bekend om zijn ongebreideld optimisme. De hele competitie hield hij de moed erin. Maar woensdag, de dag na de armzalige vertoning tegen het opleidingsteam van Quintus, zat ook hij er doorheen.

,,Het was een drama voor ons. Dit is zó erg voor die gasten. Ze zitten in een enorme dip. Die wedstrijd was na alle tegenvallers juist bedoeld om het zelfvertrouwen op te krikken. We hadden er van tevoren alles aan gedaan. De motivatie was groot. Die gasten realiseerden zich, dat een overwinning een flinke oppepper zou betekenen. Maar na een goed eerste kwartier ging alles mis,” aldus de aangeslagen Saponjic.

Hellas promoveerde eind vorig seizoen naar de eredivisie. De euforie was groot, maar die sloeg snel om toen een aantal sterkhouders de club verliet. Topdoelman Bart Ravensbergen naar BEVO, Oranje cirkelloper Samir Benghanem naar Aalsmeer, topscorer Stefan Coster naar WHC. Daarna volgde de wet van Murphy. Alles wat mis kon gaan, ging ook verkeerd.

,,We kregen met blessures te maken van bepalende spelers. Steeds maar weer moesten we het team omgooien. Dat kwam de stabiliteit niet ten goede. Zoiets vreet aan het zelfvertrouwen van de ploeg,” kijkt Saponjic terug op de eerste maanden op het hoogste niveau.

Volgende week komt Quintus op bezoek aan de Laan van Poot. Het eerste team welteverstaan. ,,Dat is een prachtig moment om alle ellende in één keer van ons af te spelen,” beseft Saponjic.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Nieuwe Vrienden van Hellas