HELLAS MORELE WINNAAR NA BOEIENDE DERBY

QUINTUS GEEFT STEEDS RUIME VOORSPRONG WEG

Trots én opgelucht liepen de spelers van Hellas na het 30-30 gelijkspel van de speelvloer. Zij voelden zich duidelijk de morele winnaar nadat ze tot driemaal toe een ruime voorsprong van Quintus hadden weggewerkt. De Westlanders baalden vreselijk en waren dan ook niet tevreden met dat ene punt.

Het was voor de neutrale toeschouwer een heerlijke wedstrijd om naar te kijken. Een derby vol emotie, spanning, fraaie doelpunten, onbegrijpelijke missers, stevige overtredingen in de dekking. Ook was het een merkwaardig duel qua scoreverloop. In het eerste kwartier leek Hellas de juiste vorm te pakken te hebben. Het nam een 8-6 voorsprong, maar vervolgens draaide Quintus het spelverloop volledig om bij 8-12.

Al eerder bleek dit seizoen, dat het de ploeg van coach Ruben Schelbert niet lukt een wedstrijd ‘dood’ te maken. Eenmaal op voorsprong verzuimt het te temporiseren en blijft maar doorjagen. Het gevolg was dat de thuisclub door afspeelfouten en onmogelijke acties van Quintus weer terug in de wedstrijd kon komen bij 13-13. Yannick van Zundert was bij Hellas in die periode op dreef en ook Martijn Poot droeg met zijn formidabele schoten bij aan het herstel van de Hagenaars.

ACHTERSTAND

Na de rust (14-16) herhaalde dat scoreverloop zich nog een aantal malen. Quintus kwam op 17-22 door fraaie doelpunten Timo Blom (2x), uitblinker Jordan Beukman (3 op een rij) en voormalig Hellasspeler Troy Oranje. Maar wéér poetsten de Hagenaars door Kevin Pronk, Martijn Poot, Twan Klompé en de uitblinkende Ismail Fakhir die achterstand betrekkelijk eenvoudig weg tot 22-23.

Na een kwartier in de tweede helft hetzelfde scenario. Jordi van Erp, René de Bakker en Rick van Ravesteijn tilden de stand naar 22-25, maar even makkelijk zorgden Kevin Pronk en de weer als altijd zwoegende Pim van Starrenburg voor de aansluiting bij 24-25. Het doelpunt van Christiano Olivacce, weer terug na longproblemen, was daarna van ongekende klasse. Half vallend en geattaqueerd schoot hij de bal in de verre kruising. Het was weer van korte duur, want het talent Fakhir demonstreerde weer eens zijn sprongkracht en beweeglijkheid met een serie knappe doelpunten: 26-27.

ZENUWSLOPEND

De laatste vijf minuten waren uiteindelijk zenuwslopend voor de supporters van beide partijen. Van Ravesteijn leek met een strafworp bij 26-29 de partij te beslissen. Maar de onverzettelijke Pim van Starrenburg en koningsschutter Martijn Poot zorgden ervoor dat de spanning bij 28-29 toch weer terug kwam. Troy Oranje uit de linkerhoek 28-30 en Twan Klompé uit dezelfde hoek maar dan voor Hellas 29-30.

Vervolgens namen beide coaches een time-out en leek Quintus met nog twintig seconden op de klok de partij te kunnen uitspelen. Maar het verspeelde de bal en was vervolgens niet bij machte om de geweldige uithaal van Martijn Poot af te stoppen. En zo eindigde de burenruzie toch weer in een gelijkspel en dat leek voor beide partijen een aangename uitslag. Maar dat was schijn, want de spelers van Quintus waren verre van tevreden met de 30-30. De vreugde viel te bespeuren bij Hellas, dat niet meer had verwacht alsnog een punt te kunnen peuren uit een magere tweede helft.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****): Voor de neutrale kijker was het een boeiend gevecht met soms technische hoogstandjes en fraaie doelpunten. Er ging ook nogal eens wat mis, maar dat is onvermijdelijk in een spannende derby. Beide teams knokten tot het einde en gaven elkaar geen duimbreedte toe.

Scheidsrechters (****): Ferry van de Beek en Niels Egberts floten een voortreffelijke partij. Zoals verwacht mocht worden van dit topkoppel hadden zij de verbeten strijd volledig onder controle. Ze zaten er bovenop waar het moest en lieten doorgaan waar het kon.

Beste Spelers: Bij Hellas was Martijn Poot opnieuw van grote waarde door zijn doelpunten. Maar ook Ismail Fakhir viel op door zijn sprongkracht en listige schoten. Bij Quintus was Jordan Beukman op dreef en ook Jordi van Erp had een serie sterke acties.

Doelpunten Hellas: Martijn Poot (11/3),  Ismail Fakhir (6), Pim van Starrenburg (4), Yannick van Zundert (3), Kevin Pronk (3), Twan Klompé (2) en Thierry van Zundert (1).

Doelpunten Quintus: Jordan Beukman (7), Rick van Ravesteijn (7/5), Jordi van Erp (4), Troy Oranje (4), Timo Blom (2), Christiano Olivacce (2), René de Bakker (2), Mitchell Timmermans (1) en Marc de Vreede (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Sponsor worden? Dat kan!