HELLAS NAAR HALVE FINALE BEKER; QUINTUS UITGESCHAKELD

Den Haag – De handbalsters van Hellas hebben na een voortreffelijke wedstrijd de halve finale van de nationale beker bereikt. De ploeg van het technisch duo Fred Michielsen/Bas Agterberg klopte voor eigen publiek titelkandidaat Succes/VOC met 30-27. Quintus redde het in Dalfsen niet tegen de regerend bekerkampioen Secodak/Dalfsen. De Heulse ploeg was met 36-24 kansloos.

De sensatie van de avond kwam uit Den Haag waar Hellas bij de rust al over een 18-12 voorsprong beschikte. Met snel aanvalsspel en op basis van een hechte verdediging werd de sterke Amsterdamse opponent op achterstand gespeeld. Onder aanvoering van uitblinkster Talisa Groen en de eveneens sterk spelende Lisanne van Vliet en Celine Michielsen behield de Haagse ploeg steeds het overwicht.

Halverwege de tweede helft maakte Hellas het nog onnodig spannend. Coach Michielsen: ,,Ineens leek het ongeloof binnen te sluipen, dat we zo ver voor stonden. Dat gaf te veel extra spanning, maar gelukkig hebben we de marge kunnen vasthouden. Respect voor die meiden voor de geweldige instelling.” Michielsen liet zijn opbouwrij vrijwel de hele wedstrijd staan en keek tevreden terug op het goede spel van de jeugdige talenten Babaette van Arum en Abbey Hendriks in de linker- en rechterhoek.

Doelpunten: Talisa Groen (12), Celine Michielsen (5), Lisanne van Vliet (4), Babette van Arum (3), Abbey Hendriks (3), Angelique van Duijvenbode (2) en Chantal Slegtenhorst.

Quintus werd in de andere kwartfinale tegen Dalfsen binnen twintig minuten al op een 12-4 achterstand gespeeld. Het kwam bij de rust nog wel dichterbij tot 16-11, maar dat kostte uiteindelijk te veel kracht. Bij 17-15 zette de thuisclub een tandje bij en via 22-16 werd het nog royaal 36-24 voor Dalfsen. Met Hellas plaatsten ook SEW, V&L en Dalfsen zich voor de halve finales.

AD/Haagsche Courant/Peter Lotman

Meiden C kampioen!