HELLAS OVERTUIGEND NAAR KWARTFINALE BEKER

Den Haag – De mannen van Hellas hebben zich met overmacht geplaatst voor de kwartfinales van de nationale beker. De ploeg van interim-coach Neso Saponjic won in Houten met 19-30 van de thuisclub. DIOS redde het volgens verwachting niet tegen landskampioen en bekerhouder Volendam: 17-27. Het reserveteam van Quintus kwam met 15-28 ruimschoots tekort tegen de hoofdmacht van Limburg Lions.

Hellas had in de eerste helft nog moeite met Houten en beschikte bij de rust pas over een 11-14 voorsprong. Het spel was te gehaast en te slordig. Na het wisselen zette de Haagse ploeg meteen druk en kwam binnen tien minuten op 16-24. Daarmee was het beslissende gat geslagen en kon coach Saponjic al zijn wisselspelers inzetten. Wessel Coster was zowel aanvallend als verdedigend sterk op dreef. Samir Benghanem (5), Norbert Laernoes, Jordy Langereis, Stephan Coster en Daan Kulker (allen 3) waren ook goed op schot. Stefan Stapper was de uitblinker in het Haagse doel.

DIOS hield tot aan 5-6 stand tegen topclub Volendam, maar moest daarna door het hogere baltempo afhaken. De 9-13 achterstand bij de rust was alleszins acceptabel. Met sterk keeperswerk van zowel Yannick Pico als Otto Waser kon DIOS een grote achterstand voorkomen. De thuisclub speelde vooral collectief een prima partij en kende in Frank Koole, Vincent Kwint en Steve Pottuyt de beste spelers.

Het reserveteam van Quintus trof het niet met het sterke Limburg Lions. Ondanks een aantal geblesseerde spelers won Lions toch betrekkelijk eenvoudig. Een sterke eerste helft, met de 5-14 ruststand, vormde de basis voor de uiteindelijke 15-28 zege. Het Rotterdamse HARO verloor thuis met 28-33 van E&O.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

BELANGRIJKE DUELS VOOR HANDBALPLOEGEN UIT DE REGIO