HELLAS-SCHUTTER MARTIJN POOT HAALT ZIJN GRAM TEGEN OUDE CLUB

‘HET VRAT AAN ME DAT IK BIJ QUINTUS AMPER SPEELDE’

De handbalderby tussen Quintus en Hellas bracht ook nu weer alles wat een strijd tussen twee rivalen kan opleveren. Na een intens duel wonnen de Hellenen met 25-28 en dat was voor Martijn Poot (22) de perfecte manier om zijn gram te halen bij zijn oude club Quintus.

Alle ogen waren direct vanaf het begin vooral gericht op Martijn Poot. Al weken is de  aanwinst van Hellas geweldig op schot met meer dan tien treffers per wedstrijd. Vorige week prikte hij er met die verwoestende arm zelfs vijftien binnen. Tegen Quintus kwam de robuuste aanvaller tot negen doelpunten en behoorde hij met de weergaloos keepende Caspar Hovingh opnieuw tot de uitblinkers.

De handballoopbaan van Poot kent een grillig verloop. Ooit begonnen bij Unitas in Maassluis, vervolgens van zijn twaalfde tot zijn zeventiende jaar bij Hellas in de jeugd gespeeld en daarna via het Limburgse Bevo overgestapt naar Quintus.

NAUWELIJKS SPEELMINUTEN

In Kwintsheul bleef de doorbraak uit. Het wilde maar niet lukken, terwijl Poot bulkte van de potentie én de ambitie. Hij legt uit hoe dat kwam: ,,Ik kreeg nauwelijks speelminuten en dat vrat aan me. Zonder vertrouwen van de coach voelde ik me niet zeker genoeg. Ik kon me niet bewijzen en als ik één fout maakte, moest ik al weer wisselen. Daarom heb ik in de winterstop besloten terug te gaan naar Hellas, de club waar ik het destijds erg naar mijn zin had.”

En ziedaar, plotseling bloeide Martijn Poot onder de vleugels van de Haagse oefenmeester Joris Witjens helemaal op. De tweede helft van vorig seizoen maakte hij na zijn tussentijdse overstap al furore bij de Hellenen. Tijdens de openingsduels van deze competitie is hij uitgegroeid tot één van de sterkhouders met zijn enorme schotproductie.

Poot over zijn wederopstanding: ,,Ik heb een goede voorbereiding gedraaid en daarin heb ik veel zelfvertrouwen opgedaan. Dat kwam vooral door de trainers en de hele groep om mij heen. Iedereen steunde mij. Ik kan bij Hellas laten zien wat ik in huis heb, omdat ik veel speeltijd krijg. Dan wordt pas duidelijk, dat ik meer kan dan sommige mensen denken”, zegt Poot, die ook in verdedigend opzicht met zijn sterke lijf een belangrijke rol speelt in het middenblok van de Haagse defensie.

ONZE KRACHT

Dat de linkeropbouwer het naar zijn zin heeft, straalt van hem af. ,,Dat is ook onze kracht. We werken binnen de lijnen met veel plezier keihard met elkaar, maar ook buiten het veld doen we veel dingen samen. We trainen serieus, maar lachen ook veel. Iedereen steunt elkaar met alles. Er heerst totaal geen negatieve sfeer of jaloezie binnen het team.”

Het valt moeilijk te voorspellen hoe de competitie verder voor Hellas zal verlopen na de fraaie winst tegen Quintus. Poot, die werkzaam is bij Royal Flora Holland, daarover: ,,Als iedereen fit blijft, doen we mee in de top-5. En dan streven we naar nóg hoger als het goed blijft gaan. Dat is een reële doelstelling voor het team en voor mijzelf. We hebben veel jonge gasten en die moeten nog groeien en zich bewijzen. Dat geldt ook voor mezelf. Ik wil proberen deze vorm vast te houden en een stabiel seizoen te draaien met Hellas.”

Hellas kwam mede door Martijn Poot, Wessel Coster en Thierry van Zundert terug van een 18-15 achterstand tot 23-23. In die laatste tien minuten gingen de Hagenaars, met een subliem keepende Caspar Hovingh, er via 25-25 overheen naar de 25-28 eindstand. Met een explosie van blijdschap bij de Hellenen tot gevolg. Even verderop stonden de spelers van Quintus vol ongeloof toe te kijken met maar één vraag: hoe heeft dit kunnen gebeuren?  Hun voormalige medespeler Martijn Poot vierde toen allang een feestje met zijn nieuwe teamgenoten van Hellas.

AD SPORT/PETER LOTMAN

€1.000 voor Hellas?!
21 oktober - OKTOBERFEST!