HELLAS TOONT VEERKRACHT

STERKE INHAALRACE ZORGT VOOR ZEGE BIJ OUVERTURE

Den Haag – Een mooiere opening van het seizoen hadden de handbalsters van Hellas zich nauwelijks kunnen wensen. Na een boeiend en grillig verlopen kijkspel won de formatie van trainer Fred Michielsen met 31-28 van vice-landskampioen VOC. Bij de rust keek de Haagse club nog tegen een 12-18 achterstand aan.

De altijd spannende duels tussen de beide rivalen kenden ook in het verleden vaak verrassende uitslagen. Dit keer leek de finalist om de landstitel zich echter moeiteloos  naar een royale overwinning te knokken. Halverwege was Hellas op een verschil van zes doelpunten gespeeld. Weinig Haagse supporters hadden in de rust nog hoop op een goede afloop.

Toch speelde de thuisclub de eerste twintig minuten niet eens zo slecht. Tot aan 11-11 was er niets aan de hand, maar plotseling ging het in de slotfase van de eerste helft helemaal mis. Dat was zeker ook de verdienste van de Amsterdamse opponent, die zoals altijd met veel inzet en venijn speelde. De acties waren feller en vooral de schoten van de teruggekeerde Teuntje Schaefers veel effectiever. Binnen zeven minuten speelde VOC het zoekende Hellas naar een 12-18 achterstand bij de rust.

Toch was men er in beide kampen nog niet van overtuigd dat de strijd al gestreden was. De altijd explosieve coach van VOC, Richard Kuijer, was niet gerust op de fysieke gesteldheid van zijn speelsters. ,,We hebben maar een korte voorbereiding gehad. We zijn eigenlijk nog niet klaar. Bovendien is Michelle Goos ziek geweest en heeft Rachel de Haze problemen aan haar ellepijp,” aldus Kuijer die opnieuw de show stal met zijn theaterstukjes.

En ook Talisa Groen, de weer uitblinkende spelbepaalster van Hellas, verklaarde na afloop: ,,Ik had in de rust helemaal niet het idee dat we al verslagen waren. We speelden niet veel slechter dan VOC. Zij schoten alleen beter. Ik zag nog wel mogelijkheden.” Dat had Groen dus goed gezien.

Bij 17-23 begon Hellas aan een indrukwekkende inhaalrace. Na een kwartier was het 24-24, waarna de thuisclub door sterke acties van Celine Michielsen, Talisa Groen en Lisanne van Vliet zelfs op 28-26 kwam. In die fase liet ook de teruggekeerde keepster Withley van der Poll, na een aarzelende eerste helft, met een serie geweldige stops zien dat zij over grote kwaliteiten beschikt.

Bij 28-27 en 29-28 bleef het angstig spannend voor Hellas. Maar uitgerekend Lisette Moelker, terug na een slepende schouderblessure, zorgde met een mooi doelpunt uit de linkerhoek voor de bevrijdende 30-28.

Coach Michielsen bleef nuchter onder de zwaar bevochten overwinning. ,,Natuurlijk ben ik heel blij. Vooral voor die meiden. Er waren fases dat er goed is gehandbald, maar ik wil langere periodes zien dat het goed gaat. Die terugval moet eruit. Maar dit is een prachtig begin,” aldus de trainer.

Doelpunten Hellas: Talisa Groen (6), Angelique van Duijvenbode (6), Celine Michielsen (5), Lisanne van Vliet (4), Shantella Smid (2), Dunja Zornic (2), Fenne Rijks (2), Lisette Moelker (2) en Denise Maquelin (2).  Bij VOC waren Teuntje Schaefers en Lindsey Schrekker (beiden 7x) de beste schutters.

Scheidsrechters: De arbiters Sonja Borregana en Marion Dekker hadden de handen vol aan de grimmige tweestrijd. Het was een lastig duel door de gebeurtenissen binnen en buiten het veld en door het merkwaardige scoreverloop. Zij lieten zich niet beïnvloeden door alle opwinding en bleven stoïcijns hun beslissingen nemen. Complimenten voor hun standvastigheid.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS TE NERVEUS TIJDENS RENTREE OP HET HOOGSTE NIVEAU