HELLAS VEEL TE STERK IN ONGELIJKE DERBY TEGEN EHC

HAGENAARS LEVEN ZICH UIT MET SNELLE TEGENAANVALLEN

Het leek bij voorbaat al een ongelijke strijd te worden. En dat werd de derby tussen EHC en Hellas dan ook. De gehavende thuisclub miste te veel spelers en dat maakte het voor de Hellenen wel erg eenvoudig om met 20-37 de overwinning naar zich toe te trekken. Van spanning was dan ook na een kwartier bij 3-10 al geen sprake meer.

EHC-coach Hedi Boumnijel moet al geruime tijd door blessures en vertrokken spelers flink improviseren om zijn team bij elkaar te krijgen. In de aanloop naar het duel met Hellas haakte ook nog eens de belangrijkste schutter, Youri Verschut, af. En dus kon de enige opdracht alleen maar zijn: probeer er het beste van te maken.

Dat lukte maar gedeeltelijk, want de gemotiveerde ploeg van Hellascoach Richard Rijkens schoot uit de startblokken. Direct vanaf het begin rolden de break-outs richting het doel van keeper Timo Geers. Er was voor hem geen beginnen aan en de anders zo uitstekende doelman kon nauwelijks een bal stoppen. Michael Pronk, Thomas Beltman (vooral hij) en Thierry van Zundert schoten hun team uit de snelle tegenaanvallen naar  3-10. Vooral het sterke keeperswerk van Storm Bolman bij Hellas, die de breaks perfect aanspeelde, leverde een duidelijke bijdrage aan de hoge score.

NIET BEGREPEN

Vervolgens probeerde EHC via de onvermoeibare DjimmyNolet wat terug te doen. De behendige opbouwer, ooit nog uitgekomen in het shirt van Hellas, probeerde met zijn techniek ploeggenoten aan te spelen, maar werd te vaak niet begrepen. Met als gevolg balverlies waarvan Hellas onmiddellijk profiteerde.

Bij de Hagenaars kreeg ook Vito Kloots volop de kans om vanaf de midopbouw zijn acties in te zetten. Dat deed hij prima en scoorde ook zelf regelmatig. Uitblinker Thomas Beltman was vooral met zijn snelle breaks een voortdurend gevaar voor de te traag teruglopende tegenstanders.

Bij de rust was het al 9-18 en de vraag was alleen zou EHC de 20 halen en zou Hellas er 40 binnenschieten? Dat eerste gebeurde gelukkig wel voor het team van Boumnijel, maar de Hellenen haalden die gehoopte score niet. Dat kwam vooral ook, omdat coach Rijkens in het verloop van de tweede helft al zijn wisselspelers volop de kans gaf mee te delen in het succes.

Verheugend was halverwege de tweede helft de terugkeer van Caspar Hovingh bij Hellas tussen de palen na lang blessureleed. Hij kwam Storm Bolman vervangen die in alle opzichten zijn collega voortreffelijk had vervangen. Hovingh stopte een serie lastige schoten en reageerde tevreden: ,,Ik ben blij dat ik heb kunnen laten zien dat ik het nog kan.”

Maar daar had ook eigenlijk niemand aan getwijfeld…

De slotfase van het weinig enerverende duel werd steeds rommeliger. Bij EHC toonde Rijk van Doeland zich nog een paar keer trefzeker bij de strafworpen. En ook de jeugdige, 2.10 meter lange Jay Lucas smaakte het genoegen van twee doelpunten in de laatste periode. Bij Hellas greep Youri Dompeling zijn kans met een aantal sterke acties. Bovendien kon de Portugese aanwinst Paulo Amarol aan de supporters worden gepresenteerd.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***): Het krachtsverschil was te groot om er een echte derby van te maken. De wil van beide teams om er toch iets van te maken, was te waarderen. Ook waren er fraaie doelpunten bij, waarbij Hellas ondanks de fouten prima combinaties op de speelvloer legde. EHC kon daar slechts bij vlagen mooie acties tegenover stellen.

Scheidsrechters (***): Stef van Laarhoven en Sjoerd Thijssen floten een prima partij. Geconcentreerd en daardoor hadden zij er goed het oog in. Maar dat mag ook worden verwacht van een koppel, dat ook BENE-League wedstrijden fluit. Deze derby was vanwege de ongelijke strijd te makkelijk voor het ervaren duo. Drieënhalve ster hebben zij wel verdiend!

Doelpunten EHC: Rijk van Doeland (5), Djimmy Nolet (4), Jay Lucas (3), Casper Spaans (3), Zijad Dzidic (2), JobbeHeidt (1), Wessel de Rijk (1) en Lennart Oorburg (1).

Doelpunten Hellas: Thomas Beltman (8), Vito Kloots (5), Yannick van Zundert (4), Michael Pronk (4), Youri Dompeling (4), Thierry van Zundert (3), Kevin Pronk (3), Olivier Beltman (2), Thierry van Zielst (2), Joey van Dalen (1) en Maximilian Horst (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Drie keer twee in één team
HELLAS REDT HET NET NIET