Hellas vergeet te verdedigen

OP DE LAATSTE SPEELDAG VOOR DE WINTERSTOP VERSPEELT DE HAAGSE HANDBALPLOEG DE ONGESLAGEN KOPPOSITIE

Den Haag – Precies op het verkeerde moment hadden de handballers van Hellas een slechte avond. Op de laatste wedstrijddag voor de winterstop incasseerde het team van coach Hans van Dijk een 35-38 nederlaag tegen E&O. Daarmee verspeelden zij de koppositie in de eredivisie.

Twaalf wedstrijden was Hellas ongeslagen en juist toen men in het Haagse kamp dacht met die fraaie klassering rustig de feestdagen in te kunnen gaan, kwam de mokerslag. Iedere sporter weet, dat er gedurende het seizoen altijd wel zo’n partij tussen zit. ,,Maar niet vandaag tegen E&O”, reageerde Van Dijk na afloop ontgoocheld. ,,Daar hadden we niet op gerekend. Vorige week uit tegen BFC hadden we een misstap kunnen maken, maar toen ging het heel goed. Dit komt totaal onverwacht.”

Ook de spelers liepen na afloop verslagen rond. De dreun kwam extra hard aan, omdat het verlies volstrekt onnodig was. Hellas begon weliswaar stroef, maar had bij de rust een 21-17 voorsprong. Die marge bouwden zij in de tweede helft zelfs uit naar 26-20 en 29-24. Vervolgens ging het in het laatste kwartier onbegrijpelijk mis.

EILANDJES

Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen, die een prima wedstrijd speelde, had wel een verklaring. ,,Vooral verdedigend hebben we het laten afweten. Er was geen onderlinge samenhang. Het waren eilandjes. Zo goed als het de vorige wedstrijden ging, zo weinig verband zat er nu in onze dekking.”

Opbouwer Pepijn Michielsen, opnieuw de aanjager van het team, legde ook het accent op de falende defensie. ,,Aanvallend ging het nog wel. 35 doelpunten scoren, is meer dan genoeg. Maar 38 tegen krijgen, kan gewoon niet. We waren niet fel genoeg. Ook de samenwerking tussen de dekking en de keeper was onvoldoende.”

Zo zagen de Hellenen een zekere overwinning uit handen glippen. Bij 29-28 nam coach Van Dijk een time-out. In niet mis te verstane bewoordingen pepte hij zijn spelers op. Het hielp even (30-28 en 31-29), maar vervolgens pakten de bikkelende Emmenaren het initiatief over.

DOMPER

Voor hoekspeler Troy Oranje was het verlies extra pijnlijk. In de eerste wedstrijd brak hij zijn kaak en moest verder vanaf de kant toekijken. ,,Ik heb totaal tien weken buitenspel gestaan door die blessure. Sinds ik weer mocht sporten, heb ik elke dag getraind om zo snel mogelijk fit te worden. Ik ben blij dat ik er weer bij ben, maar dit is wel een domper.”

Oranje knokt met het jeugdig talent Donny Vink, die opnieuw uitblonk, om de plaats in de linkerhoek. Lachend: ,,Een extra motivatie voor mij om Donny uit de basis te spelen. Hij heeft het in de hoek op mijn plaats super gedaan. Dat gun ik hem van harte. Wij hebben een gezonde concurrentiestrijd.”

Het succes van Hellas deze competitie is voor de snelle hoekspeler niet zo vreemd. ,,Door het sterke collectief en de individuele klasse kunnen wij ons niveau omhoog tillen. We willen graag en trainen hard. Nu ging het niet goed, maar de titel en promotie naar de BENE-League zijn nog lang niet uit zicht.”

Ook Van Dijk hield de moed erin: ,,We weten nu dat we ook kunnen verliezen. Het ging vaak zo makkelijk dit seizoen. Zonder hard werken met elkaar lukt het niet. Dit is een harde les voor ons. Misschien juist wel goed dat het nu gebeurt. Dan beseffen we hoe belangrijk in januari de partij tegen concurrent Houten is.”

Doelpunten Hellas: Pepijn Michielsen (9), Donny Vink (8), Loek van Bergen en Henegouwen (6), Pim van Starrenburg (3), Robin Nagtegaal (3), Troy Oranje (2), Ubbo Starrenburg (2) en  Glenn Lefel (2).

Bij E&O waren Daan Molenbroek (10) en Rick Wielage (9) de beste schutters.

Scheidsrechters (****) : De broers Ruud en Paul Geraets floten een uitstekende wedstrijd. Het is altijd een genoegen het tweetal aan het werk te zien. Degelijk, deskundig en altijd rustig. Ook als de gemoederen hoog oplopen, zorgen zij voor de nodige kalmte.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Donny Vink scoort 18 keer