HELLAS: ‘VRESELIJK BALEN’

HAAGSE TOPCLUB VEROORDEELD TOT DEGRADATIEPOULE

Den Haag – Wat niemand bij Hellas voor mogelijk hield, is toch gebeurd. De handbalsters van de Haagse eredivisieclub spelen nacompetitie in de degradatiepoule. De 24-27 nederlaag tegen E&O bezegelde het lot. Hellastrainer Fred Michielsen: ,,Een grote domper.

Er hangt nog een heel dun draadje dat een uitweg biedt. Dan moet Hellas zaterdag met ruim verschil winnen van rivaal Quintus, moet SEW van VOC verliezen of E&O thuis ten onder gaan tegen Venlo. Die opties lijken uitgesloten. Ze zijn zo onwaarschijnlijk, dat zelfs de meest chauvinistische supporter van Hellas daar niet in gelooft.

Winst op E&O, hoe gering ook, was voldoende geweest om de kampioenspoule binnen te stappen. Geen moment wekte Hellas de indruk dat het volledig doordrongen was van die opdracht. Zoals zo vaak dit seizoen ontbrak de wil om tot het gaatje te gaan en te bikkelen voor de overwinning. Eigenschappen waarover de Emmense ploeg van coach Edwin Kippers in overvloed beschikte. De laatste weken won de Drentse formatie van topploegen VOC en Quintus. Dat had voor Hellas een signaal moeten zijn dat E&O niet viel te onderschatten.

Excuses voor het matige spel deze competitie waren er volop: Veel blessures en veel pech. Maar juist dan komt het aan op strijdlust. Daar is Hellas gewoon niet goed in. Technisch en tactisch is het allemaal keurig verzorgd, maar de mentale kracht ontbrak ook zaterdag weer. Wat dat betreft verdiende E&O alle complimenten. De manier waarop uitblinkster Piëtte van Hoorn (totaal 11 doelpunten) en haar ploeggenoten zich de laatste weken uit de onderste regionen omhoog werkten, verdiende alle lof. Op de overwinning viel dan ook niets af te dingen.

De tranen stonden bij sommige Hellas-speelsters in de ogen. Logisch, want met zo veel kwaliteit uitkomen in de play-down is een enorme teleurstelling. Angelique van Duijvenbode, die ondanks haar geblesseerde schouder een behoorlijke wedstrijd speelde, kon het nauwelijks bevatten. ,,Ik weet niet wat ik moet zeggen. Vreselijk balen. Wij horen toch thuis in de kampioenspoule.” En aanjaagster Talisa Groen, die veel pech had met haar acties, was dezelfde mening toegedaan. ,,Maar dat gaan we niet meer redden. Het zou een wonder zijn. We hebben nu helemaal niks meer in eigen hand.”

Coach Fred Michielsen stond er beteuterd bij. ,,Dit is wel het laatste wat ik had verwacht. Ik ben er steeds van overtuigd geweest, dat we de play-offs zouden halen. We hebben er ook gewoon de ploeg voor. Zo zie je maar weer hoe wreed de sport kan zijn.”

In de eerste helft tekende het drama zich al af. Hellas speelde onsamenhangend zonder een duidelijk doel voor ogen. De 12-13 achterstand bij de rust was nog niet reddeloos. Het gemis van Celine Michielsen (gebroken grote teen) en Lisette Moelker (knie) was merkbaar. Bij 21-19, na een kwartier, leek het toch nog goed te komen voor Hellas. Een complete dip bracht E&O binnen zes minuten op 21-23. De mentale veerkracht ontbrak vervolgens bij de thuisclub om dat nog goed te maken.

Doelpunten Hellas: Angelique van Duijvenbode (7), Talisa Groen (7), Lisanne van Vliet (5), Shantella Smid (2), Esmee Dekker, Denise Maquelin en Susan Barendrecht.

Stand voor zesde plaats met nog 1 wedstrijd: SEW 17 (+14), E&O 16 (-75), Hellas 15 (-8), Venlo 14 (-47). Programma: Quintus-Hellas; SEW-VOC en E&O-Venlo.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Komende zaterdag alle jeugd bij Quintus gratis toegang!
EK Handbal voor politievrouwen bij Hellas!!