HELLAS WINT EERSTE SLAG

RIVAAL HERCULES HOUDT DE SCHADE NOG BEPERKT

Den Haag – De handbalmannen van Hellas hebben de eerste stap gezet op weg naar de eredivisie. In eigen huis klopte de Haagse ploeg stadgenoot Hercules na een spectaculair duel met 20-15. De zege had hoger gekund, maar de Hellenen misten vijf strafworpen. Daardoor houdt Hercules zicht op handhaving.

De strijd tussen de beide rivalen bracht in de bomvolle sporthal aan de Laan van Poot alles wat van zo’n belangrijk duel verwacht mag worden. Prachtige doelpunten, onbegrijpelijke missers, veel fysieke kracht, zeventien tijdstraffen, een rode kaart en een ongelofelijke inzet bij de manschappen. Geen technisch verzorgd handbal, maar dat kon ook nauwelijks worden verwacht gelet op de grote belangen.

De krachtmeting begon direct al met vuurwerk, omdat beide partijen eerst in totaal zes keer op paal en lat schoten. De zenuwen vierden hoogtij en dat uitte zich onder meer in een onscherp vizier en een serie onbesuisde acties. De voortreffelijk leidende arbiters Peter Bol en Ed van Eck zetten meteen de toon door een aantal spelers naar de strafbank te sturen. Hellas profiteerde daarvan en pakte door Stefan Coster en de sterk spelende Semmy Boekee in overtal een 4-2 voorsprong.

Maar vervolgens miste Hellas de tweede strafworp en kon Hercules door Masmeijer en Meeuwisse aanhaken bij 5-5. Dat was in de twintigste minuut tevens het laatste wapenfeit van de Herculanen, die door zwak aanvalsspel vervolgens tot aan de rust niet meer scoorden. Coach Menno de Klerk: ,,Ik miste in die fase de felheid en de overtuiging die er wel was in de play-offs. Bovendien zat er veel te weinig tempo in het spel.”

In die tien minuten tot aan het wisselen was de thuisclub door Boekee, Starrenburg en de weer onvermoeibare Kulker wèl succesvol. De even onverwachte als ruime 12-5 voorsprong van Hellas beloofde voor Hercules in het tweede half uur weinig goeds. ,,Over die eerste helft was ik tevreden,” verklaarde Hellascoach Nico Stet. ,,Na de rust hebben we verzuimd de genadeklap uit te delen. We lieten ons technische spel te veel los en gingen ook lopen rommelen. En met het missen van al die kansen hebben we het ons extra moeilijk gemaakt.”

Voor Hercules gold maar één doel: zo veel mogelijk scoren om in de terugwedstrijd nog een kans te behouden. Dat lukte nauwelijks en dat was niet alleen te wijten aan de eigen onkunde maar vooral aan het sublieme keeperswerk van Bart Ravensbergen. De excellerende doelman vertrekt na dit tweeluik naar het Limburgse BEVO en gaf nog even zijn visitekaartje af. Door de sterke verdediging, met opnieuw Wessel Coster in het ijzersterke middenblok, kwam Hercules vanuit de opbouw maar niet tot doelpunten. Zelfs zonder Samir Benghanem, die op de laatste training door zijn enkel ging, bleek de dekking in samenspel met Ravensbergen niet te passeren. De robuuste Norbert Laernoes verdiende het compliment dat hij zowel aanvallend als verdedigend Benghanem prima verving.

Pas toen Hercules tweemaal met twee man minder binnen de lijnen stond, lukte het wèl te scoren. Mede daardoor én een serie stops van invallerdoelman Erik Hoekema kon Hercules bij 20-15 nog hoop houden.

Doelpunten Hellas: Semmy Boekee (5), Ubbo Starrenburg (5), Stefan Coster (4), Norbert Laernoes (3), Daan Kulker (2) en Loek van Bergen en Henegouwen.

Doelpunten Hercules: Nick Masmeijer (4), Ricco Masmeijer (3), Jorik Lommen (2), Daniel van der Ham (2), Frank Meeuwisse, Boy Koreneef, Ramon Meijer en Jelle Versluijs.

WEDSTRIJDRAPPORT HELLAS – HERCULES

Amusementswaarde (****)

Zoals zo vaak in wedstrijden met zulke grote belangen op het spel was er van mooi handbal geen sprake. Maar de toeschouwers in de drukbezochte en sfeervolle Hellashal genoten met volle teugen van het spektakel. De inzet van de beide ploegen was bewonderenswaardig en dat maakte de fouten meer dan goed. Hercules was niet in beste doen en Hellas miste te veel kansen. Toch viel er ook te genieten van fraaie doelpunten.

Scheidsrechters (****)

Gelukkig waren de beste scheidsrechters van Nederland, Peter Bol en Ed van Eck, op deze beladen partij gezet. Op voorhand weet je dan dat het duel volgens de regels zal verlopen. Het was een lastige wedstrijd door de vele opstootjes en de harde, onderlinge duels. Direct vanaf het begin hadden Bol/Van Eck een duidelijke strafopbouw. Zij bepaalden de grens en dat resulteerde in zeventien tijdstraffen. Met hun ervaring was het een koud kunstje de strijd binnen de perken te houden.

Beste spelers:

Bij Hellas was hoekspeler Semmy Boekee in een beste vorm. Met zijn fraaie, technische zweefschot had hij veel succes. Onbetwiste uitblinker was doelman Bart Ravensbergen. Hij maakte de schutters van Hercules radeloos met zijn fabelachtige reddingen. Norbert Laernoes kreeg een dikke voldoende voor zijn invalbeurt; zowel aanvallend als verdedigend verving hij Samir Benghanem met verve.

Bij Hercules viel het niet mee een uitblinker aan te wijzen. Nick Masmeijer, normaal gesproken de aanjager, deed wat hij kon, maar hij kreeg zijn ploeg niet over het dode punt heen. Alle spelers bleven onder het niveau dat zij haalden in de play-offs.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

BART RAVENSBERGEN: BEVO IS EEN MOOIE TUSSENSTAP