Hellas wint, maar is niet tevreden

Aan zelfkritiek ontbrak het de handballers van Hellas na afloop van het duel met Havas niet. De Hagenaars wonnen met 24-17, maar tevreden over hun eigen spel waren ze niet. Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen: ,,Moeizaam en te veel kansen gemist.”

De routinier sloeg daarmee de spijker op zijn kop. De Hellenen speelden bepaald niet slecht, maar verzuimden de vele vrije kansen optimaal te benutten. Herhaaldelijk werd een Hagenaar knap vrijgespeeld na een vloeiende combinatie. De afronding bleek vervolgens het probleem. Direct al in de openingsfase lukte het niet de bal achter de Almeerse doelman te krijgen. Vanaf de cirkel, uit de hoeken, vanaf de opbouw, de doelpuntenproductie stagneerde een groot deel van de partij. Daarmee hield de thuisploeg Havas tot 18-17 in de wedstrijd.

Van Bergen en Henegouwen zag ook lichtpuntjes. ,,We hebben in elk geval wél al die kansen gecreëerd. Dat is positief met het oog op de derby zaterdag tegen WHC/Hercules. Dan gaan die ballen er wel in. Dit was typisch zo’n wedstrijd waarin het allemaal net niet lukte.”

KANSEN MISSEN

Het missen van die kansen bezorgde Hellas in de eerste helft een 3-5 achterstand. Vooral door Troy Oranje kwam de thuisploeg toch op voorsprong (8-5), maar het lukte niet ruim afstand te nemen. De mogelijkheden waren er volop, maar de afronding was te onnauwkeurig. De 13-9 voorsprong bij de rust was geruststellend, maar had hoger in Haags voordeel moeten zijn.

Er was Hellas veel aan gelegen om juist tegen het gepromoveerde Havas de eerste overwinning te behalen. Opbouwer Wessel Coster: ,,Het lag bij ons niet aan de scherpte, want we waren erop gebrand onze eerste winst te pakken. We hebben het onszelf onnodig moeilijk gemaakt door niet direct in het begin ruim afstand te nemen. We hebben de twee punten binnen en daar ging het om. Dat het beter moet, daar is iedereen zich van bewust.”

STERK SEIZOEN

De thuisclub had het voordeel dat de linkshandige schutter Ubbo Starrenburg bezig is aan een sterk seizoen. Net als vorige week tegen Quintus was hij opnieuw de gevaarlijkste man aan Haagse zijde. Dreigend, veel venijn in zijn schoten en fel in de verdediging. De aanpak van de Portugese trainer Fernando Nunes lijkt zeker bij hem zijn vruchten af te werpen. Ook doelman Rob Goudriaan was opnieuw in topvorm en zorgde op beslissende momenten ervoor dat zijn team niet echt in de problemen kwam.

In het tweede half uur werd het bij 18-17 nog even spannend, omdat bij Havas vooral Mark Portengen (8x raak) bleef scoren. De listige hoekspeler met het effectvolle schot was ook nu weer samen met spelbepaler Theo van den Berg de gangmaker bij de bezoekende ploeg. Op tijd vond Hellas in de slotfase wél regelmatig het doel, waardoor de overwinning kon worden veiliggesteld.

Doelpunten Hellas: Ubbo Starrenburg (5), Troy Oranje (5), Tim Fennis (3), Wessel Coster (2), Loek van Bergen en Henegouwen (2), Olivier Beltman (2), Pim van Drimmelen (2), Glenn Lefel, Pim van Starrenburg, Brent Doorenbos.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Haagse derby is eindelijk weer terug
Handbalicoon Jan Alma: ‘Hellasvirus gaat niet meer uit mijn bloed’