Hercules neemt revanche en kegelt Hellas uit de beker

Den Haag – Bij de opening van het seizoen wonnen de handbalsters van Hellas vrij eenvoudig de competitiewedstrijd van stadgenoot Hercules. Gisteravond in de eerste ronde van het bekertoernooi nam Hercules op fraaie wijze revanche. Met 22-19 plaatste het team van coach Wesley Hage zich voor de volgende ronde.

Daar zag het in de eerste twintig minuten niet naar uit. Hellas kwam door de makkelijk scorende Paulien Barendrecht (totaal zeven doelpunten)  en de felle Michelle Favre (vijf) op een 6-10 voorsprong. Een paar tactische omzettingen van coach Hage zorgde toch nog voor de 11-10 voorsprong voor de thuisclub bij de rust. De gangmakers Wendy van Leent,  Mandy van der Ven en de snelle en behendige Linsey van der Ven zorgden met een serie knappe aanvalscombinaties voor die voordelig marge.

Na het wisselen lukte het Hellas niet meer aan te haken bij het fanatiek spelende Hercules. De duels om de bal vielen vaak uit in het voordeel van de thuisclub. Hellas miste te veel kansen en het ontbeerde de ploeg van coach Nico Stet aan de felheid in zowel de aanval als de verdediging.

Sterk keeperswerk van Micha Verlaan in het tweede half uur en de gedreven acties van Wendy van Leent (totaal acht treffers) en Mandy van der Ven (zes) zorgden voor de comfortabele 19-14 voorsprong met nog tien minuten op de klok. Even werd het nog penibel toen aanjager  Van Leent met haar derde tijdstraf  naar de tribune moest. Verder dan 20-18 kwam Hellas niet en toen Jennifer de Vreede met nog twee minuten 21-18 binnenschoot, was de partij gespeeld.

Coach Hage: ,,Dit is goed voor het vertrouwen. We hebben in de competitie als gepromoveerde club vijf wedstrijden verloren. Dit geeft het team een boost.”  En collega Stet: ,,Wij hebben slecht gespeeld. Niks lukte meer in de tweede helft. Snel vergeten.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend