HERSTELDE MAARTEN ROESTENBURG TERUG ALS TRAINER BIJ HELLAS

Maarten Roestenburg denkt met afschuw terug aan de periode dat hij leed aan het Coronavirus. De krachtige handbalcoach en fitnessinstructeur veranderde van de ene op de andere dag in een weerloze patiënt. Toch won hij de strijd tegen Covid-19 en staat deze week weer als trainer voor de mannenselectie van Hellas.

,,Je weet niet hoe vreselijk het is, als je het zelf niet hebt gehad”, opent de 41-jarige Amsterdammer het gesprek. ,,Ik ben twee weken heel erg ziek geweest. Meer dan veertig graden koorts en dat langer dan veertien dagen. Een vreselijke tijd waarin je tot niets in staat bent. Als je dan hersteld bent, denk je dat het voorbij is, maar dat is niet zo. Ik heb daarna nog lang nodig gehad om te herstellen. Ik kon helemaal niks meer, was lusteloos en zonder energie. Ik wilde alleen maar slapen, veel slapen. Doodmoe was ik.”

Geleidelijk aan ging het beter met de onverwoestbare sportman. ,,Ik voel dat het de goede kant op gaat. Alleen lijkt het wel of het slaapritme is verstoord. Het is alsof ik niet voldoende ben uitgerust en ook ben ik sneller vermoeid. Dat moet slijten, heb ik begrepen. Daarom probeer ik de draad weer zo snel en zo goed mogelijk op te pakken.”

HEERLIJK GEVOEL

Dat lukte (nog) niet met zijn werkzaamheden als personal trainer. ,,Qua werk ligt alles tot op de dag van vandaag stil. Alle sportscholen zijn dicht en door de Corona heb ik ook zelf geen sportschool meer. Buiten training geven, gaat wel weer, maar ik richt me nu vooral ook op de activiteiten als handbalcoach bij Hellas. Vanaf deze week gaan wij weer beginnen met de trainingen. Een heerlijk gevoel, want ik heb het idee dat ik weer deel uitmaak van de samenleving”, zegt de vader van twee zonen.

Roestenburg realiseert zich, dat het niet makkelijk is voor de Haagse eredivisieclub om de trainingen op te starten. ,,Het is voor de vereniging een moeilijke keuze geweest om weer te beginnen. De club neemt een groot deel van de kosten op zich, maar kan niet alles betalen. In deze talentvolle groep zitten spelers die graag willen trainen en bereid zijn daarvoor een bijdrage te leveren. Ze vinden dat geen enkel probleem en toen hebben wij de knoop doorgehakt. Dat is toch wel een teken hoe gemotiveerd die gasten zijn om weer te beginnen. Ze staan te springen om lekker met elkaar te trainen en te spelen.”

BLIJVEN OPASSEN

Het enthousiasme spat er ook bij Roestenburg vanaf. ,,We gaan wekelijks drie keer trainen, met twee keer per week testen. Met een specifieke groep van vijftien spelers en de staf. We willen deze sterke, jeugdige groep verder ontwikkelen en daar is deze periode een onderdeel van. Hopelijk kunnen we straks dan meedoen aan de regionale eredivisiecompetitie die in april van start gaat. Dan kunnen we weer gaan knallen en de lijn doorzetten waarmee we vóór Corona waren begonnen. Als tenminste niet alles weer wordt afgeblazen én als iedereen maar gezond blijft. Ook onder de spelers waren er diverse jongens die Corona hebben gehad. Het blijft dus oppassen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Paasstollen actie HV Hellas een groot succes!
‘Ons cluppie heeft steun hard nodig’