HerstelSnel in het nieuws!

Haagse fysiotherapeuten leveren slim trainingsattribuut

Oranje-sterren hoppen er in Qatar dagelijks overheen. Een simpele, witte horde, die wel een wereld van verschil kan maken. Een fysiotherapeut bouwde het hekje letterlijk in het achterkamertje van zijn Haagse praktijk.

ZOË TOET

Bij de Oranjevedettes, de spelers van Liverpool en zelfs bij het leger. De Haagse hordes zijn inmiddels overal te vinden. En dan te bedenken dat ze gewoon uit een bescheiden achterkamertje komen van fysiopraktijk ‘Herstel Snel’ van Jeroen Coster (64) en Sven König (49). In kleine oplage staan ze daar opgeslagen, aan de Zoutmanstraat.

Coster kwam zo’n vijftien jaar geleden voor het eerst in aanraking met dé horde, toen hij nog ‘een jonge fysio’ was. Het hulpmiddel raakte echter uit productie. ,,Dus ik maakte de horde zelf na uit pvc-buizen”, vertelt hij. ,,Ik heb toen twee garages vol laten produceren. Een beetje veel: een gedeelte stond bij mijn schoonmoeder. Dat was aanvankelijk geen succes.” Hij perfectioneerde het ontwerp, samen met een patiënt. En nu hopt de ‘Step-Over’ de wereld over.

Sterren

Coster verkoopt het product – ook bekend als schaarhorde – samen met zijn collega Sven König. Een ‘uit de hand gelopen’ hobby, noemt hij het. ,,Of ik had verwacht dat het zo groot zou worden? Nou… nee. Maar er is niks zoals deze verstelbare horde, dus in die zin snap ik het wel. Wat mij betreft mag het nog wel groter worden!”

Het klinkt simpel: een horde die gemakkelijk in verschillende standen kan worden gezet. Toch is het ontwerp, genaamd de Step-Over, uniek. ,,Het is een heel belangrijk product voor de herstel- en fysiotherapie. Het wordt gebruikt voor zowel trainingen als revalidaties.” Hij zag de horde voor het eerst toen hij leerling was bij Toine van de Goolberg, een andere bekende fysionaam in voetbalkringen en oud-atleet. ,,Door hem ken ik het. Toen het uit de productie raakte, dacht ik: dit moet blijven.”

Hij knutselde zelf allerlei hordes in elkaar, maar de eerste duizend die hij in China liet produceren ‘waren het niet’. Een familielid, toevallig industrieel ontwerper, sprong bij voor een nieuwere versie. Uiteindelijk revalideerde een patiënt met een van deze hordes en ging het balletje echt rollen.

,,Die patiënt was zo enthousiast. Op een dag zei hij: ‘Wacht eens even, ik denk dat ik wel kan helpen.’ Nu werken we samen. Hij produceert de hordes.”

Niet goedkoop

De Step-Over vindt gretig afname bij internationale voetbalclubs in onder andere Wales en Liverpool. Ook het leger, andere fysiotherapeuten, sportclubs en zelfs scholen gebruiken de horde. ,,Maar het is niet goedkoop, dus het zijn vooral grotere instanties.” Een set van vijf hordes kost ruim 400 euro. De hordes wegen maar zo’n 1600 gram en zijn verstelbaar tussen de 10 en 90 centimeter. ,,Het wordt gebruikt om de explosiviteit, lenigheid en sprongkracht van de benen te trainen.”

Hoe handig de uitvinding voor sporters is, weet ook Coster zelf: ,,In een ver verleden was ik een cricket-international.” Hij had destijds zelf graag met de Step-Over getraind. ,,Maar dat doe ik nu met mijn patiënten.”

Aanvragen

Coster en König produceren op bestelling, want er is geen ruimte om de hordes in grote hoeveelheden op te slaan. ,,We krijgen aanvragen binnen via onze site, de verstelbarehorde.nl. Dan laten we ze produceren en zetten we ze hier.”

Ze zijn bescheiden over hun succesvolle product – of de Step-Over nou de kuiten van grote spelers ziet of niet. ,,Het is niet onze main business”, benadrukt Jeroen Coster. ,,We doen dit er eigenlijk bij. Het is fijn dat het zo goed werkt, maar we zijn en blijven in de eerste plaats fysiotherapeuten”, zegt hij lachend.

Foto: FRANK JANSEN

KNAPPE ZEGE HELLAS