‘HET IS GENOEG GEWEEST’

KIRSTEN VAN VLIET VAN HELLAS BEËINDIGT LOOPBAAN

Den Haag – Kirsten van Vliet heeft besloten aan het einde van het seizoen te stoppen bij de Haagse eredivisieclub Hellas. De pas 25-jarige handbalster kan haar werk niet langer combineren met de intensieve trainingsuren bij haar club. Van Vliet kan terugkijken op een mooie loopbaan met zowel hoogte- als dieptepunten.

Ze zullen Kirsten van Vliet missen volgend seizoen bij Hellas. De Haagse handbalster vormde een stabiele factor in de basisploeg van de eredivisionist. De coach kon altijd op haar rekenen. Ze verzaakte nooit. Ook afgelopen zaterdag nog was zij in de verloren streekderby met rivaal Quintus een van de weinige speelsters die fier overeind bleef. Ze speelde opnieuw een solide partij en scoorde vanuit de break-out, vanaf de cirkel en benutte de strafworpen feilloos. Toch was het, zonder dat de supporters het werkelijk beseften, haar laatste derby.

Van Vliet: ,,Ik heb een drukke baan bij Sport Support Den Haag met ook onregelmatige werktijden. Het is voor mij bijna niet meer te combineren met vijf keer trainen in de week bij Hellas. En dan ook nog de wedstrijden in het weekend en doordeweeks. Ik ben tien jaar bij Hellas actief. Ben op mijn vijftiende jaar begonnen in de A-jeugd en vrij snel doorgestroomd naar het eerste team. Ik vind het nu wel genoeg geweest,” aldus Van Vliet die ook geruime tijd last had van een hinderlijke rugblessure.

Ondanks haar jeugdige leeftijd is zij met haar 25 jaar toch al de ’senior’ van de ploeg. In 2005 toen Hellas voor de laatste keer Nederlands Kampioen werd, was zij de jongste speelster in de selectie van, toen ook al, oefenmeester Erik van der Wel. Van Vliet bewaart mooie herinneringen aan haar episode bij Hellas.

,,Natuurlijk de landstitel. Maar ook de promotie naar de eredivisie toen we zo ongelukkig waren gedegradeerd. Met Nico Stet als trainer/coach werden we toen binnen één jaar weer kampioen. Dat was ook een mooi moment. En al die Europa Cup wedstrijden met Hellas. We hebben in het buitenland veel leuke dingen meegemaakt.”

Dit seizoen verloopt moeizaam voor de Haagse dames. De kampioenspoule werd nog wel bereikt, maar daarin kon Hellas geen rol van betekenis spelen. Blessures en het vertrek van bepalende speelsters drukten een zwaar stempel op de formatie van coach Erik van der Wel.

,,Maar toch,” zegt Van Vliet, “heb ik dat geen rol laten spelen. We wisten dat het moeilijk zou worden. En ook volgend seizoen wordt het weer zwaar. Maar om die reden moet je als sporter niet stoppen. Hellas is druk bezig speelsters aan te trekken. Ik hoop dat het lukt, want dat verdient deze ploeg beslist. Er is nog voldoende talent over.”

Coach Van der Wel betreurt het stoppen van zijn basiskracht. ,,Kirsten is een speelster op wie je altijd kunt rekenen. Ze is op veel plaatsen inzetbaar. Aan de cirkel is zij het beste op haar plaats, maar ook in de linkerhoek kan zij goed uit de voeten. Ze is goed in de snelle tegenaanval en neemt de strafworpen perfect. We zullen haar zeker missen, maar ze wil tijd vrij maken voor andere zaken. Dat gunnen we haar natuurlijk van harte.”

Peter Lotman

KNAPPE ZEGE HELLAS BIJ TITELKANDIDAAT