Impuls voor Hellas

PEPIJN MICHIELSEN: ‘GEEN DOMME STAP’

Den Haag – De handbalkenners reageerden aanvankelijk verbaasd. Pepijn Michielsen naar Hellas. Wat heeft het 18-jarige talent te zoeken bij de bijna gedegradeerde eredivisieclub? Maar de opbouwspeler maakte de overstap van HARO welbewust. ,,Ik zal bewijzen dat dit geen domme stap is. Het wordt zwaar, maar we handhaven ons.”

Ook Pepijn Michielsen heeft het slot van de competitie begin mei nog helder voor ogen staan. Slechts één doelpunt was hij met zijn vorige club HARO uit Rotterdam verwijderd van de eredivisie. In het hol van de leeuw, aan de Laan van Poot, bracht hij met zijn ploeggenoten Hellas aan het wankelen. Maar die ene treffer viel niet en met alle geluk van de wereld handhaafde Hellas zich op het hoogste niveau. Bij HARO spatte de droom uiteen. Een sterke ploeg met veel talenten viel uiteen.

Ook Pepijn Michielsen besloot zijn heil ergens anders te zoeken. ,,Ik wilde beslist eredivisie spelen. Hellas was de eerste club die bij mij aan de bel trok. Ik heb nog even getwijfeld, omdat ik bij HARO een mooie tijd heb gehad. Maar Hellas is toch een stapje hoger. Ik heb meegetraind en direct vanaf het begin voelde ik me opgenomen in de ploeg. Ik krijg veel speeltijd en dat is voor mij belangrijk om me te ontwikkelen.”

De vlot pratende Michielsen, die aan de Haagse Hogeschool International Business & Management studeert, komt uit een echt handbalgezin. Moeder handbalde, vader Fred was onder meer trainer van de Hellasvrouwen, oudere zus Celine speelt in de Bundesliga en jonger zusje Renske maakte onlangs nog deel uit van Jong Oranje tijdens het EK. Zelf handbalde Pepijn ook in Jong Oranje. Hij begon bij Handbal Breda en kwam via Internos en het samenwerkingsverband met Snelwiek bij HARO terecht.

Hij begrijpt de verbazing van de handbalkenners die voor hem een andere club op het oog hadden. ,,Maar ik voel me goed bij de overgang naar Hellas. Bij mij geeft dat gevoel dan de doorslag. Ik weet ook wel, dat we het zwaar gaan krijgen. Nou, daar zie ik niet tegenop. Ik hou van bikkelen. Ik ben niet echt een trainingsbeest, maar op mijn wedstrijdinstelling is niks aan te merken. Dan geef ik me voor de volle honderd procent.”

Pepijn Michielsen, die zowel op de midopbouw als op links uit de voeten kan, is geen speler die zich verschuilt. Hij toont lef, is sterk in de verdediging door zijn fanatieke aanpak en neemt initiatieven in de aanval. Hij beschikt over een gevaarlijk (sprong)schot en speelt zijn cirkelloper herhaaldelijk slim vrij met een no-look-pass. Vooral die extreme wil om te winnen kan Hellas goed gebruiken in de ploeg. Michielsen: ,,Coach Neso Saponjic wil graag zien dat ik de ploeg extra oppep zoals ik dat ook bij HARO deed. Dat zit ook in mijn spel. Ik heb in de oefenperiode de kat uit de boom gekeken. Ik wilde er niet meteen bovenop springen. Maar in de competitie zal ik me nog meer laten gelden.”

Over degraderen wil Michielsen niets horen. ,,Wij hebben een eredivisiewaardige ploeg. We kunnen vrij handballen en hoeven echt niet bang te zijn. Kampioen worden we niet en de druk om erin te blijven, ligt bij de andere ploegen onderin.”

AD/HAAGSCHE COURANT/ PETER LOTMAN

Start competitie HS1