In memoriam Maja van Kapel

Afgelopen week bereikte ons het bericht dat ons lid van verdienste Maja van Kapel op 4 februari is overleden. De tekst op de kaart luidde ‘ik heb een heel mooi leven gehad’. Simpel en krachtig, met een behoorlijke dosis majanuchterheid, die haar kenschetsten. Geen poeha, doe maar normaal; je hoort het haar zo zeggen.

Maja mocht op 12-jarige leeftijd eindelijk van haar vader gaan handballen. Ze zei het turnen vaarwel en startte onder de toptrainer Jan Alma met handbal. In een talentvolle groep adspiranten (B jeugd) startte zij en al snel bleek dat zij een van de drijvende krachten was om met dit team tot grote hoogte te stijgen. Zes jaar later volgde het eerste landkampioenschap en was zij met haar team een aantal jaar onaantastbaar in Nederland. Maja had een groot spelinzicht, een goede techniek en altijd oog voor haar medespeelsters. Met de Hellas dames haalde zij meerdere landskampioenschappen, waarbij de gevechten met Swift Roermond, zowel in de Vliegermolen als in Roermond, legendarisch zijn. Met Hellas speelde zij vele Europacupwedstrijden en ook in Oranje liet zij zich niet onbetuigd. Maja was een echte leider in het veld, met veel creativiteit en techniek in haar spel. Zij was een voorbeeld voor velen in die jaren.

Na haar actieve handballoopbaan is zij meer dan 25 jaar actief geweest als trainster binnen Hellas. Van jeugdteams tot de selectie had zij onder haar hoede. Deze laatste ook met haar levenspartner Joke Ruisch. Vele handbalsters zijn groot geworden dankzij haar trainingen en haar sociale begeleiding. Maja was daarbij ook gewoon een gezellig mens. Na hard trainen was een borreltje en een sigaretje natuurlijk op zijn plaats. Maar ook tijdens de voorjaarskampen en trainingskampen was er altijd gezelligheid en saamhorigheid.

Wij nemen afscheid van een groots Helleen, die tot de laatste dag gewoon is gebleven. De tekst was simpel ‘ik heb een heel mooi leven gehad’. Wij zijn er trots op dat wij onderdeel daarvan zijn geweest!

We wensen Joke en de naaste familie sterkte om dit verlies een plek te geven.

Bestuur HV Hellas

Hellas kan veel beter