Hellas kan veel beter

ROUTINIERS LATEN HET AFWETEN BIJ HAAGSE HANDBALPLOEG

Den Haag – De handballers van Hellas zijn de strijd tegen degradatie uit de eredivisie slecht begonnen. Voor eigen publiek verloren de Hagenaars na een spannend duel met 20-23 van Swift Arnhem. Een aantal geroutineerde Hellenen zat niet lekker in de wedstrijd. Het moest vooral komen van de jonkies Tim Fennis en Bernie Vermeer.

De thuisclub miste aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen en dat was duidelijk te merken. De spelbepaler liep in het bekerduel met Volendam een merkwaardige blessure op. ,,Mijn grote teen is uit de kom geschoten. Hoe dat kan? Geen idee, maar het is wel pijnlijk,” verklaarde de aanjager van Hellas strompelend op krukken.

Coach Neso Saponjic moest daarom zijn team omgooien en posteerde het jonge talent Bernie Vermeer op de midopbouwplaats. Dat ging vooral in het eerste half uur uitstekend. Met drie  strakke schoten in de kruising en een flitsende break-out drukte hij zijn stempel op het Haagse spel. ,,Lekker gespeeld. Ik kreeg het vertrouwen van de coach en kreeg de ruimte om vrijuit te schieten,” glunderde Vermeer met een brede lach.

Tim
Het jeugdig talent Tim Fennis maakte bij Hellas indruk met zijn doelpunten tegen Swift Arnhem. Foto: Jet van Bergen en Henegouwen

Een andere hoofdrol was weggelegd voor jonkie Tim Fennis. Vanuit de rechterhoek was de linkshandige Hagenaar sterk op dreef. Met feilloze precisie benutte hij zijn kansen en hield zo zijn team lang in de race. Net als bij Vermeer werd ook Fennis in het verloop van de tweede helft aan banden gelegd door de Arnhemse verdediging.

Minder in vorm waren juist de gelouterde spelers. Wessel Coster is meestal de gangmaker van de ploeg. Zaterdag kon hij aanvallend niet in zijn spel komen. Hij werkte hard, maar het wilde  niet lukken. Bij 8-10 schoot hij een strafworp op de lat en even later zag hij zijn zevenmeter gestopt worden. In plaats van met een gelijke stand te kunnen gaan rusten, keek Hellas tegen een 8-11 achterstand aan.

Ook de linkshandige opbouwer Ubbo Starrenburg kon zich niet laten gelden. Hij werd steeds stevig aangepakt door de Arnhemse verdedigers en dat is voor de lichtvoetige schutter niet de ideale spelwijze. Vanaf de cirkel moest het gevaar komen van Karim Tamim, maar ook voor hem had Swiftcoach Arthur Langendijk een tegenwapen gevonden. Direct vanaf het begin werd hij vakkundig ingesloten en was onbereikbaar voor zijn opbouwers. Pas diep in de tweede helft, toen Pepijn Michielsen wat vaker werd ingezet, lukte het Tamim vrij te spelen.

Michielsen, die direct na afloop met een pak ijs op zijn enkel rondliep: ,,Ik ben eigenlijk nog steeds geblesseerd. Die enkel is niet goed. Maar vandaag moest ik aan de bak. Het was wel pijn lijden.” Met schitterende no-look passes liet Michielsen opnieuw zien over grote kwaliteiten te beschikken.

Bij 15-15, na een kwartier, was Hellas weer terug in de wedstrijd. Doelman René de Knegt, die fabuleuze reddingen afwisselde met enkele mindere momenten, hield zijn team in die fase knap op de been. Het fysiek sterkere Swift was in de slotfase efficiënter dan Hellas, dat te veel balverlies leed en zwak afrondde.

Doelpunten Hellas: Bernie Vermeer (5), Tim Fennis (5), Pepijn Michielsen (3), Karim Tamim (3), Ubbo Starrenburg (2), Wessel Coster en Donny Vink.

Bij Swift waren Thijs Geurds (6) en Peter (8) en Robin Schoenmaker (5) de beste schutters.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Geen hoogstaand duel handbaltechnisch gezien, maar veel strijd en spanning. Beide teams onderkenden het belang van de wedstrijd. Swift was feller in de duels en had het meeste recht op de overwinning.

Scheidsrechters (****): Laurens van Kessel en Jos Markus floten een uitstekende wedstrijd. Het was bij vlagen een grimmig duel gelet op de belangen, maar ze zaten overal bovenop. Lieten ook doorgaan waar dat kon. Geen gezeur en een duidelijke lijn neergezet.

Beste spelers: Bij Hellas waren de jongelingen Bernie Vermeer en Tim Fennis opvallend. Bij Swift verdiende Peter Schoenaker een groot compliment voor zijn verdedigende werk en het bikkelen als cirkelloper. Ook Thijs Geurds was sterk op dreef.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend