KWALITEITEN VOOR DE TOP

ANA PAVKOVIC VAN HELLAS KENT OOK HAAR VERBETERPUNTEN

Den Haag – Er zijn van die sporters bij wie je al jong kunt zien dat ze getalenteerd zijn. Handbalster Ana Pavkovic is zo iemand. De bijna 17-jarige speelster van de Haagse eredivisieclub Hellas is gezegend met een gave techniek, heeft snelheid en is bovenal linkshandig. Volop kwaliteiten om door te groeien naar de top. ,,Maar ik ken ook mijn verbeterpunten.

Ana Pavkovic maakt deel uit van de hoofdmacht van trainer/coach Erik van der Wel. Bovendien is zij vaste kracht in de Jong Oranje selectie, waarmee ze in augustus deelnam aan het WK in Montenegro. Onlangs werd zij zelfs door bondscoach Henk Groener uitgenodigd voor de oefenstage bij het ‘grote’ Oranje. ,,Maar daarvoor heb ik moeten afzeggen. Jammer, maar ik had te weinig tijd voor een goede afstemming met mijn school,” zegt de scholiere aan het Marnix Gymnasium in Rotterdam. ,,Ik ben afgelopen jaar blijven zitten. Toch wil ik in elk geval het gymnasium afmaken. Hiervoor ben ik keihard aan het werk.”

De talentrijke hoekspeelster is oorspronkelijk van Kroatische afkomst. ,,Aan mijn ouders heb ik alles te danken. Staan altijd voor mij klaar. Ze brengen me naar de trainingen en wedstrijden, omdat ik nog te jong ben voor een rijbewijs.” Op haar achtste jaar begon de kleine Ana met handballen bij Snelwiek in Rotterdam, de stad waar ze nog steeds woont. Op haar dertiende speelde ze een seizoen bij Quintus voordat ze overstapte naar Hellas. ,,Daar ben ik bezig aan mijn derde seizoen. Het bevalt geweldig bij Hellas. Mooie club, veel sfeer en een goede trainer van wie ik nog veel kan leren.”

Oefenmeester Van der Wel is een harde leermeester voor de jeugdige Pavkovic. Niet zelden krijgt zij er tijdens een time-out of in de rust van langs van de ervaren coach. ,,En terecht,” vindt Pavkovic die al op haar vijftiende jaar debuteerde in de eredivisie. ,,Ik ben soms wat te gemakzuchtig in mijn spel. Dan ben ik niet snel genoeg terug. Daar maakt de trainer zich dan boos over. We moeten als sterk collectief spelen en dan mag niemand het rustig aan doen. Ik weet dat van mezelf en ik werk daar hard aan. Het gaat steeds beter. Ook voor de selectie van Oranje zal ik hard moeten werken. Ik wil er voor gaan.”

Een groot voordeel is dat Ana Pavkovic linkshandig is. Die speelsters zijn schaars en ook vaak moeilijk te verdedigen. Verder beschikt zij over een grote balvaardigheid. Niet zelden vangt zij op snelheid in de break-out met één hand de bal om die vervolgens in een vloeiende beweging achter de vijandelijke keepster te schieten. ,,De coaches zijn meestal niet zo blij met dat vangen met één hand,” beseft Pavkovic lachend. ,,Maar vaak kan het gewoon niet anders. En het lukt bijna altijd. Maar als het mis gaat, krijg ik op mijn kop.”

Pavkovic, die genomineerd was voor beste rechterhoekspeelster van het afgelopen seizoen, wil voorlopig nog actief blijven bij Hellas. ,,We zitten in de opbouw van een nieuwe ploeg. Daar wil ik graag aan meehelpen. Ik ben nog lang niet uitgeleerd. Later wil ik wel naar het buitenland. Het liefst naar Duitsland. Ik wil graag profhandbalster worden.  Maar eerst met Hellas een mooi seizoen draaien. En de school afmaken.”

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Kanjer van de Week Dewi van het Ent