Interview Samir Benghanem

Het is vrijdag 2 juni 16.00 uur als Samir na zijn werk naar ons huis toekomt voor een interview. Ondanks zijn volle agenda, weet hij ook nog de tijd te vinden om Ion te woord te staan. En hoe! Vol rust en geheel aangepast op niveau, weet hij prikkelende antwoorden te vinden die duidelijk Ion zijn interesse vasthouden. Ook Ion weet precies de goede vragen te stellen waardoor Samir uitvoerig vertelt over zichzelf en zijn handbal carrière.

Zo is Samir pas op zijn 11e begonnen met handbal. Zijn eerste club, Hellas, blijft hij voor altijd herinneren. Vooral vanwege alle mooie kampen en zeker ook vanwege de vriendengroep die hij daar heeft opgebouwd. ‘Of hij ook het rode draad spel heeft gespeeld’, vraagt ion. ‘Uiteraard’, ook Samir heeft het rode draad spel gespeeld én opgetreden met bonte avond. Sommige dingen veranderen nooit.

Wat wel veranderde was dat Samir van club wisselde toen hij ging studeren in Amsterdam. Hij werd benaderd door de club Aalsmeer en maakte de overstap. Enerzijds vanwege de reistijd maar zeker ook omdat hij wilde gaan spelen voor de prijzen. Met de overstap naar Aalsmeer, ging hij ook een stapje omhoog.

Op dit moment speelt hij nog steeds in het Nederlands team. Daarnaast is hij belastingadviseur. Toch lukt het hem om nog 4 keer per week in de zaal een handbaltraining te doen, 3 keer per week krachttraining én daarnaast ook nog wedstrijden te spelen in het weekend. Helaas kan hij in Nederland geen geld verdienen met handbal. In het buitenland is dat wel anders. Daar trainen de spelers in de ochtend, s ’middags zijn ze vrij en s ’avonds trainen ze weer. Om echt topsport te beoefenen moeten ze naast al het trainen ook twee wedstrijden spelen in het weekend en zijn ze heel veel aan het reizen. Bovendien wordt er heel veel geslapen, aldus Samir.

Samir lijkt nog steeds van het handbal spelletje te smullen. Hij vindt het heerlijk dat het een snel als ook hard spel is. Minder leuk vindt hij het dat bij handbal ook vaak blessures komen kijken. Gelukkig is hij zelf redelijk bespaard gebleven. Op een enkelblessure en een scheur in zijn buikspier na. Zijn ogen gaan fonkelen als hij vertelt over die ene wedstrijd, dat hij met het Nederlands team speelde tegen Hongarije, in Hongarije. Dat er in het publiek 22.000 Hongaren hen zaten uit te fluiten maar dat ze uiteindelijk toch wonen! De 100 Nederlandse fans hebben de overwinnen uitvoerig met het team gevierd. Ook zien we Samir bescheiden glimlachen als hij vertelt over zijn eigen trotsmoment. Dat ene doelpunt, tegen IJsland, waar hij de bal achter zijn rug om in het goal gooide.

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan het spelen van handbal op hoog niveau. Zo moet hij soms feestjes, verjaardagen en familie bezoekjes laten. Ook traint hij zo veel dat hij weinig tijd over heeft voor vakantie. Maar dat, heeft hij er nog steeds graag voor over.

Of Samir nog tips heeft om ook de handbal top te bereiken? Jazeker, veel trainen, goed naar de coach luisteren en altijd je oog op waar je beter in kan worden. Als je plezier blijft maken, het spel leuk blijft vinden en je lichaam het fysiek redt, dan kan iedereen handbal op topniveau spelen.

Door Ion en Miluska – 2-6-2023

Handbalfamilie tovert bakkerij om tot lunchroom: ‘De traditie van toen en de smaak van nu’
Daan de Koning trainer vrouwen Hellas