KERSTRAPPORT VOOR REGIOCLUBS DEN HAAG/WESTLAND

COACHES ZIEN VOLDOENDE RUIMTE VOOR VERBETERING

De handbalclubs in de Haags/Westlandse regio zijn met winterreces. In samenspraak met de coaches maakten we de balans op van de prestaties van de topploegen. Met een cijfer op het tussentijdse Kerstrapport.

We stelden de volgende vragen: Hoe kijk je terug op de afgelopen maanden? Wat ging er goed en wat kan beter? Wat verwacht je van het tweede deel van de competitie? De coach, verslaggever en onafhankelijk expert gaven een gezamenlijk rapportcijfer.

QUINTUS MANNEN ( GEERT HINSKENS/JACK VAN LIER)

,,Het waren zware maanden als debutant in de BENE-League. Het niveau is zó veel hoger vergeleken met de eredivisie. Wat goed is gegaan, is het proces om met het team richting BENE-League niveau te groeien. De doorstroming van de eigen jeugd is goed op gang gekomen. Sinds jaren hadden we voor het eerst een aantal jeugdige talenten die debuteerden. Wat beter moet, is dat wij constanter moeten worden als team en als individuele speler. En er moet meer schotdreiging zijn vanuit de tweede lijn. We verwachten, dat we in het tweede deel van de competitie wat meer toegroeien naar het niveau van de rest van de BL. Daarvoor zullen we hard moeten werken en alleen dan is eventueel lijfsbehoud mogelijk.”

CIJFER: 5

QUINTUS VROUWEN (FRED MICHIELSEN)

,,Wij kijken positief terug op de afgelopen maanden. De wedstrijden  voor de Europa Cup in Malaga en de daarbij behorende teambuilding heeft de selectie goed gedaan. We kenden een matige start door nieuw kader, andere spelvisie, het nemen van verantwoordelijkheden en de vrijheid die de ploeg kreeg in wedstrijden. Dat zorgde aanvankelijk voor onduidelijkheid. Die balans hebben we na Malaga teruggevonden. Soms moet je twee stappen terug doen om er drie vooruit te maken. Het zelf zoeken naar oplossingen en initiatieven nemen, is meer onderdeel van de individuele speelster geworden en dat biedt meer creativiteit. Verder zijn we  tevreden hoe de jonge speelsters zich ontwikkelen en hoe de ‘ouderen’ hun rol daarbij oppakken. Wat beter moet, is de focus in de ‘makkelijkere’ wedstrijden behouden. We moeten leren een wedstrijd eerder in het slot te gooien. Doelstelling is nog steeds bij de eerste acht ploegen te eindigen. Van daaruit kijken we per wedstrijd verder. We willen de sterke lijn doortrekken waarmee we nu zijn geëindigd, zodat we aan het einde kunnen meespelen om de beslissende plaatsen.”

CIJFER: 7

HELLAS (MAARTEN ROESTENBURG)

,,De afgelopen maanden zijn verlopen zoals wij hadden verwacht. Wij doen mee in de top-5 en we gaan steeds beter spelen. Het is een fijne groep om mee te werken met een goede staf eromheen. We hebben een prima periode achter de rug. Wat beter moet, is dat we wedstrijden eerder moeten beslissen. We laten de tegenstander te vaak onnodig terugkomen in de wedstrijd. Gelukkig hebben wij in de opbouwrij wat versterking erbij, zodat het doorwisselen nu ook makkelijker gaat. Onze routiniers spelen nog te veel en te lang. In de tweede helft van de competitie kunnen wij daar meer variatie inbrengen. Ik verwacht, dat wij het in het tweede deel van het seizoen in meer wedstrijden beter gaan doen. Wij zijn een moeilijk te kloppen ploeg met de minste doelpunten tegen. Daar ligt onze grote kracht en daar gaan we nog meer gebruik van maken. Ik denk, dat wij nog één of twee plaatsen kunnen stijgen.”

CIJFER: 7.5

WHC/HERCULES (BART DE KONING/RICHARD RIJKENS)

,,Wij geven onszelf als team, want dat zijn we met zijn allen, spelers, fysio, manager, trainers, voor de competitie tot nu toe als cijfer een 4. Als het cijfer zou gaan over de ploeg en de potentie zou het een 8 zijn. We hebben nog nooit een selectie gehad die zó hard wil trainen. De ploeg is erg jong en er zit veel potentie in. Het lage cijfer is het resultaat van veel gemiste spelers op de training en in de wedstrijden door blessures, werk, studie en ziekte. Ook de prestaties verdienen geen hoog cijfer. Te veel technische fouten, te weinig nagekomen afspraken, te slordig met de kansen. Als het team de tweede helft van de competitie gaat beseffen hoe goed ze kúnnen zijn en zich realiseren dat iedereen er moet stáán om automatismen te creëren, dan kunnen we aan het einde van het seizoen die 8 halen die iedereen verdient.”

CIJFER: 5

EHC (ANDRÉ VAN DEN BOSCH)

,,De afgelopen maanden waren zwaar voor de staf en de spelers om te wennen aan het niveau van de eredivisie. Het positieve is, dat we met zijn allen de goede sfeer erin hebben gehouden.

Door de corona-maatregelen en daardoor groot gebrek aan wedstrijdritme moesten we met een extra achterstand beginnen. Ook blessures zorgden voor veel puzzelwerk én voor veel belasting voor de niet-geblesseerde spelers. Een groot compliment hoe dat is opgevangen. Op verschillende onderdelen zien we de laatste tijd een duidelijke ontwikkeling. Als wij weer compleet zijn, gaan we vaker winnen. We zullen een lange adem nodig hebben. Lukt het uiteindelijk niet, dan was het een leerzame ervaring.”

CIJFER: 6

AD SPORT/PETER LOTMAN

ZWARTE DAG VOOR DE REGIOPLOEGEN IN DE EREDIVISIE
Sportdag aan de Laan van Poot!