LÉON VAN SCHIE MET SYDNEY UNITED NAAR SUPER GLOBE

Ineens stond hij weer bij Hellas binnen de lijnen. Léon van Schie was afgelopen zaterdag in het openingsduel met V&L de troefkaart van coach Maarten Roestenburg. Niet alleen vanwege de personele problemen bij de Hagenaars, maar om een wel héél bijzondere reden. De voormalig Oranje-International neemt van 5 tot en met 9 oktober deel aan het prestigieuze toernooi om de Super Globe in Saoedi-Arabië.

Een niet alledaagse invitatie voor de Hagenaar, die ooit bij Hellas begon en ook furore maakte bij E&O en Volendam. Van Schie legt uit: “Ik ben twee jaar geleden in contact gekomen met Sydney United via Maikel Takken die daar woonde. Ik kende Maikel uit de tijd bij E&O en hij heeft ook bij Hellas gekeept. Twee jaar geleden werd ik al gevraagd, maar toen was ik nog contractspeler bij Volendam en waren de overschrijvingskosten te hoog. Nu heeft Sydney United weer het verzoek gekregen van de IHF om met een team Oceanië te vertegenwoordigen. Omdat er strenge Corona-maatregelen zijn in Australië kunnen die gasten zelf niet meedoen. Dus hebben ze spelers gevraagd die ooit voor Sydney hebben gespeeld of een connectie daarmee hebben.”

Op de spelerslijst staan onder anderen namen uit Duitsland, Spanje, Frankrijk, Hongarije, Polen, Egypte en dus Léon van Schie uit Nederland. De deelnemende clubs zijn eveneens van

formaat: Veelvoudig titelhouder Barcelona (5x winnaar en regerend kampioen), Aalborg Denemarken, Zamalek (Afrikaans winnaar), Pinheiros (Brazilië), enkele Arabische clubs en SC Magdeburg – met Kay Smits, de Duitse topclub waartegen Van Schie met Sydney United op 5 oktober het evenement begint.

Uiteraard is Van Schie enthousiast over de deelname en uitverkiezing voor het spektakel. “Gaaf toch. Zoiets maak je anders nooit mee. Alles is verzorgd en wordt betaald en er is ook prijzengeld. Het lijkt me een geweldige belevenis. Daar had ik een paar weken extra trainen en wedstrijden spelen bij Hellas wel voor over”, aldus Van Schie die zich de afgelopen jaren in topconditie heeft gehouden.

AD SPORT / Peter Lotman

Er wordt hard gewerkt aan een eigen krachthonk
HELLAS EN V&L ZORGEN VOOR VERMAKELIJK OPENINGSDUEL IN EREDIVISIE