HELLAS EN V&L ZORGEN VOOR VERMAKELIJK OPENINGSDUEL IN EREDIVISIE

AD SPORT / Peter Lotman – Het openingsduel in de eredivisie tussen IMTO Benelux/Hellas en V&L was om meerdere redenen een interessante partij. Het was de confrontatie tussen de twee rasechte Amsterdamse coaches Maarten Roestenburg en Martin Vlijm. Heerlijk om naar hun tactische aanwijzingen te kijken en vóóral te luisteren. De Hagenaars wonnen met 23-17 en dat was gelet op het totale spelbeeld een juiste uitslag.

Opvallend was ook de terugkeer bij Hellas van voormalig topspeler Léon van Schie. Landskampioen geworden in 2008 met de Haagse ploeg onder Peter Portengen en daarna via topclubs zijn rijke handbalcarrière afgesloten. “Het is maar voor een paar wedstrijden”, legde de immer sympathieke Van Schie uit. “Ik ga binnenkort met een clubteam uit Oceanië meedoen aan de Super Globe in Saoedi-Arabië. Geweldig natuurlijk met onder meer ook Magdeburg, Barcelona en Aalborg. Het contact via Maikel Takken dateert nog uit het verleden. Ik wil wel fit zijn en daarom heb ik een paar weken met Hellas meegetraind. Ook omdat ze wat blessures hadden”, verklaarde de 33-jarige sportman die er nog steeds even krachtig en topfit uitziet.

Verschillende speelstijlen

De strijd tussen Hellas en V&L was óók het aankijken waard vanwege de verschillende speelstijlen. De thuisclub met de rustige, weloverwogen opbouw. De Limburgers met een hoog baltempo, snelle plaats wisselingen en veel passeerbewegingen. Daardoor liepen de jeugdige adepten van coach Vlijm zich nog wel eens voorbij. “Maar”, legde de voormalig Oranje-international uit, “we zijn nog pas zo kort bezig met deze ploeg. Die gasten moeten nog beter op elkaar ingespeeld raken. Dat heeft tijd nodig, maar de potentie is er wel”, aldus Vlijm, die ook niet te beroerd was om ook tijdens de wedstrijd steeds tekst en uitleg te geven aan de verslaggever achter hem op de tribune.

Het was trouwens toch een vermakelijk schouwspel met die twee Amsterdamse coaches in de hoofdrol. Nooit verlegen om een uitbundige reactie, altijd doorspekt met humor en steeds motiverend naar de spelers toe met een kwinkslag. Zet die twee op het toneel en je hebt een avondvullende cabaretvoorstelling.

Boven gemiddeld

Vlijm had zich vooraf in de underdogpositie gemanoeuvreerd. “Wij zijn degradatiekandidaat”, had hij in een interview laten optekenen. Nou, wij kunnen hem geruststellen: dat is V&L zeker niet. Handbal technisch en -tactisch steekt zijn team boven het gemiddelde uit van een flink aantal andere eredivisieploegen.

Datzelfde geldt trouwens voor Hellas, dat zich een plaats toerekent in de top-4. Dat zit er ook wel in, maar dan zullen de Hagenaars zorgvuldiger met de kansen moeten omgaan. Een aantal spelers schoot niet met scherp en dat leidde ertoe dat V&L te makkelijk in het spoor kon blijven, zeker in de eerste 35 minuten. Bij de rust was het pas 10-9 voor Hellas en dat was vooral te danken aan Wessel Coster, die wél zuiver schoot, en door talent Kevin Pronk.

Vlijm zei in de rust al: “Wij houden het veertig minuten vol en dan wordt het lastig vanwege de te korte voorbereidingstijd.” En ook hierin kreeg hij gelijk. Collega Roestenburg paste wat tactische wissels toe en instrueerde zijn manschappen in de kleedkamer dat het in de tweede helft vooral accurater moest. Dat gebeurde ook, want na 11-11 ging het in rap tempo naar 16-11, wéér door Coster en Pronk en de teruggekeerde linkshander Kevin Hendriks.

Juweeltje

Op dat moment was de partij gespeeld. Hellas ging door tot 21-14 en had een grote uitslag in handen. Maar het zakte wat terug en alleen de treffer van aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen (“ik ga voorlopig nog lekker door zo lang ik me fit voel”) was een juweeltje. Na een aanval over meerdere schijven rondde hij, koelbloedig als hij is, fraai af. Zo bleef de eindstand steken op 23-17. “Maar”, zoals de weer sterk keepende Caspar Hovingh het verwoordde, “het is voldoende. Zo’n eerste wedstrijd na lange tijd is wennen aan elkaar. Dan gaat er nog wel eens iets mis. Maar het is een duidelijke overwinning met goed spel.”

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***): Het was prettig om in een goede sfeer met deskundige omroepers weer het wedstrijdhandbal aan de Laan van Poot te kunnen opsnuiven. Het spel kan aan beide kanten beter, maar alle partijen gingen met een voldaan gevoel naar huis in de wetenschap dat het spel weer op de wagen is.

Scheidsrechters (****): Voor de derde achtereenvolgende keer zagen we het nieuw geformeerde koppel André Hommen en Laurens van Kessel aan het werk. Dat was puur toeval. Twee weken opeenvolgend in de BENE-League en nu in de eredivisie. Opnieuw kon de conclusie luiden, dat er een ijzersterk duo bij is gekomen. De BNL ging al prima en ook dit duel brachten zij moeiteloos tot een voortreffelijk einde. Met vooral complimenten voor de voordeelregel. Daarvoor een dikke 9.

Bijzonderheid: De pas 16-jarige Twan Klompé, zoon van voormalig eredivisiekeeper Rick Klompé, maakte als hoekspeler zijn debuut. Hij had al een wedstrijd met de A-jeugd gespeeld, maar liet zien dat hij qua kracht en conditioneel veel in zijn mars heeft. Hij scoorde uit de break en dat was een mooie beloning voor hem.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (7, waarvan vier strafworpen), Kevin Pronk (5), Loek van Bergen en Henegouwen (3), Pim van Starrenburg (2), Olivier Beltman (2), Kevin Hendriks (2), Thierry van Zundert en Twan Klompé.

Doelpunten V&L: Yakko Bannink (6), Cas Driessen (4), Jesper Hamans (3), Daan van Straeten (2), Lou Peters en Marnix Buquet.

LÉON VAN SCHIE MET SYDNEY UNITED NAAR SUPER GLOBE
RUWE DIAMANT KEVIN PRONK DÉ TOEKOMSTIGE MIDOPBOUWER BIJ HELLAS