RUWE DIAMANT KEVIN PRONK DÉ TOEKOMSTIGE MIDOPBOUWER BIJ HELLAS

Helemaal ongeschonden is Kevin Pronk de Corona-periode niet doorgekomen. De zich snel ontwikkelende midopbouwer van Hellas werd óók getroffen door covid-19. Daarna was de voornaamste taak om weer op het oude niveau terug te komen. Dat lukte en daarom is de Helleen blij dat hij zaterdag met zijn club kan aantreden in de eredivisie voor het openingsduel met het Limburgse V&L.

De 20-jarige Hagenaar heeft er naar uitgekeken. De competitie kon wat hem betreft niet snel genoeg beginnen. Want ook voor hem geldt, dat trainen noodzakelijk is, maar dat wedstrijden spelen het mooiste is. Onder leiding van trainer/coach Maarten Roestenburg, die óók in hevige mate geveld werd door het nare virus, heeft Pronk met zijn teamgenoten hard toegewerkt naar de competitie-ouverture van zaterdag.

Spelinzicht

Pronk, die wordt geroemd om zijn spelinzicht, trefzekere schot en passeertechniek: “Onze voorbereiding was uitstekend. We hebben veel en hard getraind en oefenwedstrijden gespeeld, die ons weer het gevoel hebben gegeven dat we lekker in het spel konden komen. Die nare periode met corona heb ik gelukkig achter me kunnen laten. Vorig jaar september heb ik corona gehad. In eerste instantie had mijn broer Michael het en mijn ouders volgden daarna ook. Het was dus bijna onmogelijk voor mij om het niet te krijgen. Gelukkig bleef het bij een korte, hevige periode, waarin ik alleen binnen moest blijven. Verder viel het wel mee.”

COACH ROESTENBURG: ‘DIT SEIZOEN GAAT HIJ DOORBREKEN EN HET WAARMAKEN’

Hellas is er in geslaagd het team redelijk goed bij elkaar te houden. Routinier Ubbo Starrenburg is dan toch gestopt, tot ‘verdriet’ van coach Roestenburg die zijn linkshandige opbouwer er graag bij had gehouden. Ook keeper Quincy Kompier en hoekspeler Tim Fennis zijn niet langer van de partij. Daar staat tegenover dat talent Jesse van der Linden is teruggekeerd van Aalsmeer. Vanwege een ontsteking aan zijn kniepees is hij voorlopig nog niet inzetbaar. “Ik heb nog niet kunnen trainen helaas, maar ik ben blij dat ik weer terug ben en heb het erg naar mijn zin met mijn vrienden bij Hellas.”

Aanwinst

Ook kon de Haagse club de 23-jarige Spanjaard Antón Rodríguez Otero verwelkomen, die door Roestenburg als een aanwinst wordt betiteld. “Een snelle speler met veel spelinzicht en technisch vaardig aan de bal. Pronk is een ruwe diamant die kan worden geslepen tot dé toekomstige midopbouwer/spelbepaler als opvolger van de nog steeds onmisbare aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen. De jeugdige Pronk behoudt het overzicht, heeft een prima schot en kan makkelijk passeren. Roestenburg: “Aan hem gaan we veel plezier beleven. Dit seizoen gaat hij doorbreken en het waarmaken.”

Hellas en Pronk stellen zich vooralsnog bescheiden op. “Als team hebben we als doel gesteld om de top-4 te halen. We hebben een goed team, maar ik denk dat die klassering realistisch is. Het is mooi, dat we eindelijk weer voor publiek kunnen handballen in een competitie die er ook echt toe doet. Het wordt niet makkelijk en we zullen keihard moeten werken, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het een geweldig seizoen gaat worden.”

AD SPORT / Peter Lotman

HELLAS EN V&L ZORGEN VOOR VERMAKELIJK OPENINGSDUEL IN EREDIVISIE
Hellas spaaractie bij Jumbo Kornneef!