Meesterzet Makay leidt tot zege

‘HEERLIJK OM HIER TE WINNEN’

Lang zag het er naar uit, dat de handbalderby tussen Hellas en WHC/Hercules op een gelijkspel zou uitdraaien. Totdat de Hellenen in de slotfase zelfs een 28-25 voorsprong verspeelden en het Combinatieteam alsnog met 28-29 de volle winst pakte.

Uitzinnige taferelen na afloop. Aan de ene kant ongeloof, verbijstering en vooral woede. Even verderop pure blijdschap bij de rondspringende spelers. Alle emoties op een paar vierkante meter. Een ontknoping waar een scenarioschrijver van een thriller alleen maar van kon dromen. Aanvoerder Daan de Koning van de winnaars: ,,Heerlijk om juist hier van Hellas te winnen.”

De meeste credits voor de overwinning gingen uit naar coach Zsigmond Makay. Op het moment, zes minuten voor tijd, dat bij 28-25 niemand nog een eurocent gaf voor de kansen van WHC/Hercules, nam de gelouterde oefenmeester een time-out. Hij bedacht een meesterlijke zet door opdracht te geven voor een offensieve dekking. Hellas wist zich geen raad met die tactische vondst en verloor de greep op het duel.

Makay met een grote grijns op zijn gezicht: ,,Ik moest wat. Dit leek mij de beste impuls voor de ploeg. Ik was de enige die er nog in geloofde en heb geen moment getwijfeld dat we konden winnen. Dat zit nu eenmaal in mijn winnaarsmentaliteit”, aldus de zelfverzekerde Makay.

IMPULS

Hellas verspeelde keer op keer de bal, raakte steeds meer in paniek en de ontketende opponent rook bloed. Ziggy Eijsenring zorgde voor 28-26. Routinier Stefan Coster, onmisbaar voor het team, schoot de aansluitingstreffer binnen. Met nog een minuut op de klok was het de ongrijpbare Erwin Roeleveld, die op aanspelen van Eijsenring de gelijkmaker produceerde. Supporters én spelers al in juichstemming. ,,Toch nog lekker een punt gestolen”, dacht de handige schutter. Maar het werd nóg mooier.

Wéér geknoei bij de Hellenen bracht WHC/Hercules in balbezit met nog krap dertig seconden te gaan. Ejisenring speelde in de hoek opnieuw Roeleveld subtiel aan en de ervaren doelpuntenmaker faalde niet: 28-29. De tijd was vervolgens tekort voor de thuisclub om er nog de verdiende gelijkmaker uit te slepen. ,,Dom weggegeven”, vond ook cirkelloper Pim van Starrenburg. ,,We staan bijna de hele wedstrijd op voorsprong en dat gebeurt dit. Maar we hebben het aan onszelf te wijten.”

SPEKTAKELSTUK

De beide rivalen zorgden zodoende voor een waar spektakelstuk, dat niet werd ontsierd door akkefietjes, maar een serie fraaie aanvalscombinaties en doelpunten opleverde. Ook aan spanning geen gebrek: 15-15 bij de rust, 19-18, 21-20, 26-25. Met bij Hellas de jonge talenten Kevin Pronk en Thomas Beltman én routinier Wessel Coster als opvallende schutters. En bij WHC/Hercules een hoofdrol voor de twee linkshanders Tom Scheepmaker (man-van-de-wedstrijd) en Luka Furth, die na zijn glansrol in Jong Oranje tegen Israël óók indruk maakte op de rechteropbouw bij zijn club.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (9), Kevin Pronk (5), Thomas Beltman (5), Pim van Starrenburg (4), Ubbo Starrenburg (3) en Thierry van Zundert (2).

Doelpunten WHC/Hercules: Tom Scheepmaker (9), Erwin Roeleveld (5), Luca Baak (3), Luka Furth (3), Stefan Coster (3), Jonah Baak (2), Ziggy Eijsenring (2), Daan de Koning en Tim Frenk.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****) : Hoewel lang niet alles goed ging en lukte, was het toch een boeiend kijkspel. Vooral door het scoreverloop en de spanning, maar ook door de fraaie doelpunten van beide partijen. Bovendien een derby met onderling veel respect ondanks de grote belangen.

Scheidsrechters (****): Sonja Borregana-Huiskens en Gideon Broekhuizen verdienen een groot compliment. Het was voor dit koppel de eerste keer dat zij de leiding van deze beladen derby in handen kregen. Zij deden dat met overtuiging. Stoïcijns en zonder poespas. Gewoon een duel fluiten zonder zelf op de voorgrond te willen treden. En zo hoort het ook. Hebben aangetoond dit soort belangrijke partijen met gezag te kunnen fluiten.

Beste spelers: Bij Hellas schoot Wessel Coster weer met scherp. De jonge talenten Kevin Pronk en Thomas Beltman lieten zien over veel kwaliteiten te beschikken.

WHC/Hercules had in Tom Scheepmaker een trefzekere schutter. Sterke ontwikkeling van de linkshander. Ook bij het Combinatieteam veel talenten, broers Baak, Furth, Eijsenring, die een stempel drukten op het prima spel van WHC/Hercules.

AD SPORT/PETER LOTMAN

CURIEUS DOELPUNT TOM SCHEEPMAKER

Het meest curieuze doelpunt kwam op naam van uitblinker Tom Scheepmaker. In de laatste seconde voor de rust, bij 15-14, mocht WHC/Hercules een vrije worp nemen. Scheepmaker, die in totaal negen keer scoorde, posteerde zich zelfverzekerd op de negenmeterlijn. Met zes verdedigers voor zijn neus leek het schot kansloos. Scheepmaker haalde verwoestend uit en de bal vloog over de muur via de onderkant van de lat achter de verbouwereerde doelman Caspar Hovingh. Scheepmaker: ,,Het was alles of niets en ik draaide hem er mooi over heen.”

Thierry en Yannick met Hellas naar de top
'Knokken aan de cirkel'