‘Knokken aan de cirkel’

PIM VAN STARRENBURG EN JONAH BAAK REKENEN OP HARDE DERBY

Er wordt al wekenlang naar uitgekeken: de botsing in de eredivisie tussen de twee Haagse handbalclubs. De cirkellopers van de beide rivalen, Pim van Starrenburg van Hellas en Jonah Baak van WHC/Hercules, schatten de kansen in van hun team.

De positie aan de cirkel is essentieel binnen een handbalteam. Hellas en WHC/Hercules beschikken over een eerste lijnspeler van kaliber. Bij de Hellenen is Pim van Starrenburg, ondanks zijn jonge leeftijd van 23 jaar, al jaren een onmisbare steunpilaar met veel ervaring. Jonah Baak, 18 jaar pas, komt bij WHC/Hercules net kijken, maar heeft zich al ontwikkeld tot een vaste basiskracht. Van beide pionnen hangt zaterdag veel af in de onderlinge confrontatie.

Cirkelloper is een ‘zwaar beroep’. Je krijgt de meeste klappen, er wordt aan je getrokken en zelden kom je ongeschonden uit de strijd. Uitdelen en incasseren, bikkelen en beuken, het zijn de voorwaarden om uit te groeien tot een topper aan de cirkel. De vraag doemt op: waarom wil je zo graag elke wedstrijd half murw worden geslagen?

DRANG

Van Starrenburg en Baak moeten er om lachen. Ze hebben allebei dezelfde drang zich juist op die positie waar te maken. Het jeugdig talent Jonah Baak: ,,Ik vind juist het mooie van handbal dat het een harde sport is. Knokken voor elke vierkante centimeter. Belangrijk is altijd de bal te verwachten en dan goed kijken waar de keeper staat om te scoren. Fysiek en conditioneel ben ik sterker geworden, omdat ik veel vertrouwen en speeltijd krijg. De strijd aangaan met je tegenstander en kijken tot hoever je kunt gaan. Dan krijg je het inderdaad zwaar te verduren, maar dat hoort er bij.”

Ook routinier Pim van Starrenburg schuwt het lijf-aan-lijf-werk niet. ,,Je moet fysiek sterk zijn om je staande te houden aan de cirkel. Dat bikkelen vind ik juist lekker. Net even wegdraaien en ondanks twee verdedigers op je nek tóch scoren. Je moet in dienst spelen van het team en de vijandelijke verdedigers bezighouden waardoor er ruimte voor je opbouwers en jezelf ontstaat. De klappen die je krijgt, moet je op de koop toenemen”, vindt de sterke teamspeler, die al veel doelpunten voor Hellas heeft binnengesleept.

FYSIEK

Voor Baak is het allemaal wat nieuwer. ,,De vorige wedstrijd hadden wij veel moeite hun cirkelloper af te stoppen. Hij zette steeds een goede sper in het middenblok. Het verschil tussen ons is fysiek. Ik ben beweeglijker en Pim kan makkelijker door de sterke verdedigers heen beuken. Je hoort de supporters al een tijdje over de derby praten. Zo’n duel geeft extra motivatie en de coach hoeft je daarvoor niet op te peppen.”

Ook zaterdag worden er weer onderlinge vetes uitgevochten. Van Starrenburg: ,,Jonah is een groot talent met een mooie toekomst, heb ik uit de krant begrepen. Dat moet hij dan maar laten zien. We willen niet van elkaar verliezen. Dat maakt zo’n derby spectaculair. Er komen extra krachten naar boven. Het gaat er vaak stevig aan toe, maar handbal is nu eenmaal een contactsport.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

IN DERBY GELDEN ANDERE WETTEN

De beladen derby tussen de Haagse rivalen Hellas en WHC/Hercules staat zaterdag (21.00 uur) aan de Laan van Poot op het programma. Het Combinatieteam heeft uit 14 wedstrijden 16 punten en staat als gepromoveerde club op de vijfde plaats. Hellas heeft 20 punten en doet met de tweede plek mee om de titel in de eredivisie. Baak: ,,In een derby gelden andere wetten. Het maakt niet uit op welke plaats je staat. Wij zijn sinds de eerste wedstrijd beter op elkaar ingespeeld.” Van Starrenburg: ,,Wij zijn favoriet, omdat we meer ervaring hebben en al jaren met dezelfde basis spelen.” Het eerste duel eindigde in 22-28 voor Hellas.

Meesterzet Makay leidt tot zege
Dertien doelpunten Wessel niet genoeg voor Hellas