Dertien doelpunten Wessel niet genoeg voor Hellas

Het lijkt het handelsmerk van Quintus te worden. De wedstrijd spannend houden en dan in de slotfase de zege naar zich toetrekken. Ook in de derby tegen Hellas pakten de Westlandse handballers pas in de laatste minuten de volle winst: 21-22.

Was het verdiend? Jazeker, want het team van het technisch duo Rob Vis/Jack van Lier beschikte op de beslissende momenten over meer ervaring en fysieke kracht. Ook hielden zij in de hectische slotfase van het spannende duel het koppie erbij. Coach Vis: ,,Dat is de laatste weken steeds onze kracht. We laten ons niet gek maken en bleven ook tegen Hellas rustig ons eigen spel spelen.”

Toch had Quintus de grootste moeite het jeugdige Hellas van zich af te houden. De Hagenaars spelen dit seizoen onder de nieuwe trainer/coach Fernando Nunes degelijk handbal. Lange aanvallen, die regelmatig resulteren in tijdspel, maar die het de tegenstander moeilijk maken een hoog tempo te spelen. Tegen de Heulse opponent leek dat opnieuw succes op te leveren. Lang bleef de thuisclub in het spoor van de Westlanders.

SCORINGSDRIFT

Dat was vooral te danken aan de niet te beteugelen scoringsdrift van Wessel Coster. De lange schutter maakte dertien doelpunten en was daarmee onbetwist de man-van-de-wedstrijd. Toch  kon er geen lachje af. ,,Veel scoren, is lekker, maar niet als je toch verliest. Het is een teamsport, dus het gaat om het totaalresultaat”, reageerde Coster, die met zijn befaamde cricketworp ook in het handbalduel opvallend makkelijk scoorde.

Vooral in het tweede half uur drong de vraag zich op waarom de uitblinkende Coster geen persoonlijke bewaking kreeg. Coach Van Lier: ,,Dat hebben we overwogen, maar onze redenering was, dat hij er veel mocht inschieten als de rest maar niet scoorde. Dat is gelukt. Bovendien halen we te veel het verband uit onze verdediging met een ver vooruitgeschoven pion.”

Zodoende kon Hellas na de 7-8 ruststand dankzij Coster lang hopen op een gelijkspel. Dat het toch anders liep, kwam door uitblinker Thijs van den Driest aan Heulse zijde. De linkerhoekspeler is de laatste weken in vorm en was ook ditmaal trefzeker in de afronding. ,,Ik zit lekker in mijn vel. In het begin van de competitie had ik het druk met mijn werk en ging het stroever. Ik speel de laatste tijd meer ontspannen.”

DUIMBLESSURE

Hij zorgde met een serie fraaie doelpunten voor de 12-16 en 15-18 voorsprong. Dat bleek niet voldoende, want bij 19-20 en 20-21 (fraaie lob Tim Fennis) leken de Hellenen er, net als in Kwintsheul, een gelijkspel uit te slepen. Ard Vollebregt schoot echter twintig seconden voor tijd het beslissende doelpunt achter de prima keepende Rob Goudriaan. ,,Voorlopig mijn laatste optreden, want ik heb een duimblessure. Ik mocht vandaag al niet meer spelen, maar de derby wilde ik niet missen”, baalde de talentrijke doelman.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (13), Ubbo Starrenburg (4), Troy Oranje, Thierry van Zundert, Olivier Beltman en Tim Fennis.

Doelpunten Quintus: Thijs van den Driest (7), Dean van Haeren (4), Rick van Ravesteijn (4), Ard Vollebregt (3), Mitchell Verbraeken (2), Bernie Vermeer en Chris de Bakker.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Het was van beide kanten te slordig en te onnauwkeurig om er echt een aantrekkelijk kijkspel van te maken. De spanning vergoedde veel en daarom bleven de toeschouwers tot de laatste seconde op het puntje van de banken zitten.

Scheidsrechters (****): Het koppel Laurens van Kessel/Adrian Tanasescu is bezig aan een sterk seizoen. Ook in deze lastige en soms grimmige derby bleven zij probleemloos overeind. Zij beoordeelden de situaties prima en zorgden ervoor dat er tenminste ook nog kon worden gehandbald.

Beste spelers: De beste man was zonder twijfel Wessel Coster van Hellas. Niet alleen vanwege zijn dertien doelpunten, maar ook door zijn leidende rol. Hij sleurde en bikkelde zowel in de aanval als de verdediging.

Bij Quintus blonk opnieuw Thijs van den Driest uit door zijn flitsende spel in de break en de linkerhoek.

AD SPORT/PETER LOTMAN

'Knokken aan de cirkel'