Loek van Bergen en Henegouwen lang uit roulatie bij Hellas

Den Haag – Hellas moet de rest van het seizoen aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen missen. De aanvoerder van de Haagse handbalclub ondergaat vandaag een schouderoperatie en moet daarna lang revalideren.

Een forse aderlating voor de Hellenen, die het juist zo goed doen in de eredivisie met een gedeelde tweede plaats. De operatie uitstellen was echter geen optie meer. De 27-jarige spelbepaler: ,,Sinds de start van vorig seizoen liep ik al met klachten aan mijn schouder. Ik heb er toen en ook deze competitie goed ‘omheen kunnen spelen’. Gewoon minder of niet schieten en meer het spel verdelen. Dat was niet langer haalbaar.”

,,Begin dit seizoen heb ik een mri-scan gehad en daaruit bleek dat opereren de enige mogelijkheid is om van de klachten af te komen. Ik heb een SLAP-laesie, waarbij een scheur zit tussen mijn bicepspees en schouderkapsel. Ze gaan de pees loshalen en lager in mijn schouder vastzetten. Dan moeten de klachten voorbij zijn.”

KANS PAKKEN

Aanvankelijk werd een operatie in januari voorgesteld. Van Bergen en Henegouwen, die getrouwd is met voormalig tophandbalster Talisa Groen: ,,Gelet op mijn aankomend vaderschap eind maart ging mijn voorkeur daar niet naar uit. De orthopeed heeft voor vandaag een opening gevonden. Na overleg thuis, op het werk en met de club heb ik besloten deze kans te pakken. Met dank aan mijn werkgever Woonzorg Nederland voor de flexibiliteit.”

De voor Hellas zo belangrijke midopbouwer wil nog zonder fysieke belemmeringen blijven handballen op niveau. ,,Wanneer ik vader word, zou ik deze operatie denk ik niet meer doen en dat wil ik mezelf naderhand niet kunnen verwijten. De verwachting is, dat ik de rest van het seizoen uit de roulatie ben. Ik zet zelf in op volgend seizoen en alles wat eerder kan, is mooi meegenomen.”

Het wordt trouwens toch flink puzzelen voor trainer/coach Fernando Nunes. De linkeropbouwer, Wessel Coster, kampt met knieproblemen. Een mri-scan moet bij hem uitwijzen of ook hij geopereerd moet worden.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Dertien doelpunten Wessel niet genoeg voor Hellas
Hellas en WHC/Hercules blijven meedoen in top eredivisie