MICHAEL PRONK (HELLAS): ‘WIJ GAAN HET HOUTEN SERIEUS LASTIG MAKEN’

JEUGDIGE HELLEEN BLIJ MET KANSEN DIE HIJ KRIJGT VAN COACH ROESTENBURG

Michael Pronk was afgelopen weekend bij Hellas één van de betere spelers in de derby tegen WHC/Hercules. Of hij zaterdag in de topper tegen koploper Houten wéér in de basis staat, is nog afwachten voor de talentrijke jongeling. ,,Maar ik ben blij met de kans die trainer Maarten Roestenburg mij heeft gegeven.”

De 20-jarige Pronk moest tegen WHC/Hercules Pim van Starrenburg aan de cirkel vervangen en hij deed dat voortreffelijk. Zelf zegt hij bescheiden: ,,Ik ben tevreden met mijn optreden van afgelopen zaterdag. Zeker in de eerste helft heb ik prima gespeeld, vind ik zelf. De tweede helft maakte ik wat kleine foutjes, waardoor het iets minder ging. Maar al met al ben ik blij, dat ik mijn steentje aan onze overwinning heb kunnen bijdragen.”

Over de prestaties van zijn team in deze competitie is Michael Pronk best enthousiast. ,,Ik vind, dat wij tevreden mogen terugkijken op ons seizoen tot nu toe. Onze dekking is stabiel en wij krijgen weinig doelpunten tegen. Als wij erin slagen om dit de rest van het seizoen zo te houden en onze punten blijven pakken, dan heb ik er vertrouwen in dat wij gaan meedoen om een plek in de top-4 van de eredivisie.”

SNELLE, FITTE SPELER

Ook coach Roestenburg ziet het wel zitten in zijn jeugdige adept. ,,Michael is een jonge, snelle en fitte speler die erg gedreven is. Hij heeft de pech, dat Pim van Starrenburg met zijn ervaring voor hem staat in de rangorde. Dat maakt het voor hem op dit moment lastig basisspeler te worden in het eerste. Hij ontwikkelt zich prima, moet nog wat sterker worden, maar staat zijn mannetje in de dekking. Het zit wel goed voor hem in de toekomst.”

Vooruitblikken op het duel met het dit seizoen sterk presterende Houten is lastig. Trainer/coach Freek Gielen heeft met zijn fanatieke aanpak van de Utrechtse formatie een ware titelkandidaat gemaakt. Makkelijk scorend en tactisch sterk. Een moeilijk te bespelen tegenstander dus.

Toch ziet Michael Pronk, die aanvallend op de cirkel speelt en in de dekking in het middenblok of op 2, mogelijkheden voor ‘zijn’ Hellas.

,,Ik denk zeker, dat wij zaterdag kans hebben op een goed resultaat. Wij gaan er in elk geval alles aan doen om de laatste wedstrijd van het jaar met een overwinning af te sluiten. Houten heeft een goede ploeg, maar als wij net zoals de afgelopen weken onze dekking op orde hebben en onze kansen afmaken, kunnen het Houten serieus lastig maken.”

STERKSTE PLOEG

Roestenburg onderschrijft de inschatting van Pronk over de kracht van Houten. ,,Het is de sterkste ploeg van de eredivisie. Wij gaan proberen optimaal te profiteren van de zwakheden van Houten. Wij zijn de minst gepasseerde dekking en nu moeten we laten zien of wij dat tegen de topclubs ook kunnen waarmaken.”

Het is afwachten voor Pronk, die in zijn tweede jaar zit van de HBO-opleiding Verpleegkunde aan de Hogeschool in Leiden, of hij zaterdag weer wordt ingezet door coach Roestenburg.

Eerlijk zegt Pronk: ,,Ik weet het nog niet, maar ik was blij dat ik tegen WHC/Hercules heb mogen spelen. Maar als Pim van Starrenburg weer volledig hersteld is, zal hij logischerwijs weer aan de start staan komende zaterdag. Als blijkt, dat Pim toch niet fit genoeg is, zal ik in elk geval weer mijn uiterste best doen en er alles voor geven om met ons team de punten binnen te halen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Handbalcompetitie ligt voorlopig stil