COMPETITIE BEGINT MET REGIOKRAKER HELLAS TEGEN WHC/HERCULES

NIEUWE EREDIVISIE HANDBAL: ZESTIEN TEAMS EN GEEN PLAY-OFFS.

De opvallendste verandering in de nieuwe handbalcompetitie is het uitbreiden van de eredivisie naar zestien ploegen. De regioclubs Quintus, WHC/Hercules en Hellas maken deel uit van die hoogste landelijke divisie.

Het seizoen begint op 12 september direct met de kraker aan de Laan van Poot tussen de twee Haagse rivalen Hellas en WHC/Hercules. Quintus start op zondag met een uitwedstrijd bij Opleidingsteam Lions. Zaterdag 19 september ontvangt WHC/Hercules in de tweede wedstrijd Arnhem. Quintus krijgt nieuweling Feyenoord op bezoek. Hellas gaat naar Dynamico.

Op 24 oktober treffen Hellas en Quintus elkaar voor de eerste keer. Zaterdag 5 december staat Quintus-WHC/Hercules op de rol. Bij de start van het tweede gedeelte is 23 januari de return WHC/H tegen Hellas gepland. De laatste derby’s zijn op 6 maart Quintus-Hellas en op 1 mei WHC/H tegen Quintus.

Competitieleider Maarten-Jan de Koning: ,,We hebben voor het model van zestien teams gekozen, omdat de clubs daar de voorkeur aan gaven. Dertig wedstrijden per seizoen met een directe kampioen en degradatie is veel aantrekkelijker dan een extra nacompetitie met play-offs en een Lucky Cup. Met die uitbreiding naar dertig wedstrijden is daar trouwens ook geen speelruimte meer voor. De top speelt voor het kampioenschap, de middenmoot voor bekerplaatsen en de onderste ploegen tegen degradatie. Eerste worden betekent dus automatisch kampioen en promotie naar de BENE-League.”

De eredivisie bij de vrouwen gaat van tien naar twaalf ploegen. De eerste divisie bij de mannen en de vrouwen gaat naar zestien teams. De tweede divisies en hoofdklassen bestaan uit twaalf ploegen. Het samenstellen van de eredivisie leverde de grootste verrassingen op. Opvallend is de promotie van Feyenoord Handbal, dat als zevende eindigde in de eerste divisie en ternauwernood de nacompetitie tegen degradatie ontliep.

De Koning: ,,We hebben alle clubs boven Feyenoord benaderd met de vraag of zij naar de eredivisie wilden. Daar was om uiteenlopende redenen geen belangstelling voor. Totdat we bij Feyenoord kwamen en die wilden graag.”

DIOS Den Hoorn, dat het basisteam zag stoppen, heeft vrijwillig een stap teruggedaan naar de tweede divisie.

AD SPORT/PETER LOTMAN

EHC UIT