Onnodig verlies Hellas

STERK COMPETITIEDEBUUT WHC/HERCULES; ONNODIG VERLIES HELLAS

De handballers van WHC/Hercules zijn de competitie in de eredivisie uitstekend begonnen. Het gepromoveerde team van coach Zsigmond Makay klopte in Oss Olympia/DOS met 20-26. Het verjongde Hellas verloor thuis onnodig met 29-30 van Opleidingsteam Aalsmeer.

De grote man bij WHC/Hercules was keeper Stefan Stapper. Hij toonde aan nog steeds een fenomeen te zijn in het Haagse doel. Met een serie reddingen hield hij zijn team in de wedstrijd. Vooral de eerste helft domineerde WHC/Hercules op basis van een sterke verdediging.

Ook aanvallend waren de Hagenaars oppermachtig met vlotte combinaties en snelle breaks. Dat resulteerde na de rust (6-13) in een voorsprong van negen doelpunten. In de slotfase, toen de Haagse ploeg een tandje terugschakelde, kon de thuisclub nog wat terugdoen.

Coach Makay: ,,Een superprestatie, die perspectief biedt. Vanaf het begin hebben wij Olympia geen enkele kans gegeven.” Naast Stapper speelde ook Ziggy Eijsenring een prima wedstrijd. Makay: ,,Het was zijn debuut in de eredivisie en hij bewees hoeveel talent hij heeft. Een volwassen en slimme speler.”

Doelpunten WHC/Hercules: Tim Frenk (6) Erwin Roeleveld (5), Ziggy Eijsenring (5), Tim Vleeshouwer (3), Tom Scheepmaker (2), Michel van Beijnum (2), Jonah Baak, Luca Baak en Kjeld Meijnen.

HELLAS

Hellas had tegen Opleidingsteam Aalsmeer lang zicht op de overwinning met tussenstanden van 10-8 en 20-16 bij de rust. Na het wisselen duurde het zeven minuten voordat de Hellenen het eerste doelpunt maakten en dat bood de tegenstander de gelegenheid aan te sluiten.

Vervolgens was het stuivertje wisselen, waarbij Aalsmeer in de slotfase beter omging met de kansen. Bij Hellas, dat een nieuw team moet opleiden na het vertrek van een aantal basisspelers, kwamen vijf debutanten uit de eigen jeugd binnen de lijnen.

Keeper Caspar Hovingh was teleurgesteld, maar reageerde filosofisch: ,,Alleen met tegenwind bereikt men grote hoogtes. Dus het komt goed met ons.”

Doelpunten Hellas: Troy Oranje (6), Ubbo Starrenburg, Wessel Coster, Thierry van Zundert, Pim van Starrenburg (allen 5), Loek van Bergen en Henegouwen (2) en Olivier Beltman. Bij Aalsmeer scoorden de voormalige Hellastalenten Jesse van der Linden (5x) en Christiano Olivacce (2) tegen hun oude club.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Troy Oranje: Duels met Quintus zijn altijd beladen