OP JACHT NAAR EREDIVISIE

STEFAN COSTER: PROMOTIE IS GOED VOOR HELLAS

Den Haag – De handballers van Hellas zijn bezig aan een sterk seizoen. Dat moet ook wel, want de formatie van trainer/coach Nico Stet wil zo snel mogelijk terugkeren naar het hoogste niveau. De eredivisie lonkt en dat is ook het niveau waar Hellas qua potentieel thuishoort. Opbouwer Stefan Coster: ,,Promoveren is het beste voor de ontwikkeling van de spelers.

De sterke schutter van de Hellenen klinkt strijdbaar als hem gevraagd wordt naar de ambities deze competitie. Hij is een tikje voorzichtig, want hij wil beslist niet blufferig overkomen. ,,Wij willen dit seizoen promoveren naar de eredivisie. Dat hebben we ons als doel gesteld aan het begin van de competitie. We moeten dus óf kampioen worden óf het halen via de nacompetitie als winnaar van een periodetitel. Maar linksom of rechtsom: die promotie moet er komen.”

De 23-jarige Coster realiseert zich, dat de druk dan extra groot is. ,,Maar dat maakt niet uit. Wij hebben ons die druk zelf opgelegd en daar moeten we dus ook mee om kunnen gaan. We hebben een sterke ploeg met veel talent. Dan moet je ook gaan voor het hoogste. Het zal zwaar worden, want vooral de wedstrijden tegen Tachos zullen heel moeilijk worden.”

Coster maakte in 2008 de overstap van het Haagse Wings naar Hellas. Hij is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke schakel in de ploeg van coach Stet. Ondanks zijn nog jonge leeftijd is hij toch al de nestor van de jeugdige ploeg. Ook op blessuregebied heeft de Hagenaar al het nodige meegemaakt. Drie keer is hij geopereerd aan zijn rechterknie. Afgescheurde kruisband, andere laterale band afgescheurd en verwijdering van stuk meniscus zijn hem al ten deel gevallen. ,,Vanaf begin dit seizoen speel ik eindelijk pijnvrij,” zegt hij opgelucht. ,,Bijna had ik vorig jaar moeten stoppen. Ik heb toen gezegd: ik probeer het nog één keer en als het niet lukt, stop ik. Maar gelukkig gaat het nu goed. De plek blijft nog wel gevoelig. Ook moet ik een intensieve warming-up doen. Maar medisch ben ik helemaal fit verklaard.”

In het dagelijks leven is Coster bedrijfsleider en barista in een espressobar. Barista? ,,Dat betekent dat ik expert ben in het maken van koffie. Ik sta op het Spuiplein bij Doppio, die in de AD-test nog is uitgeroepen tot de plek waar je in de regio de beste koffie kunt drinken. Daar zijn we als team natuurlijk geweldig trots op.”

Vooral de laatste drie wedstrijden is Stefan Coster sterk op dreef. ,,Ik zit lekker in mijn vel. Het draait goed met de ploeg. En ik krijg veel vertrouwen van de trainer. Dat speelt extra lekker. Nico Stet is een prima trainer en coach voor deze groep. Hij kan die jonge gasten veel leren.”

De rest van de competitie moet uitwijzen in hoeverre Hellas de grote stap naar het handbalwalhalla opnieuw kan maken. Voor Coster bestaat daarover geen twijfel. ,,We gaan vol aan de bak en dan moet het lukken. Voor dit team met talenten is het ontzettend belangrijk om in de eredivisie te spelen. Op dat niveau kunnen we ons het beste verder ontwikkelen.”

HELLAS ZONDER SEMMY BOEKEE

Trainer/coach Nico Stet van de handballers van Hellas kan zaterdag in het duel met Achilles Apeldoorn niet beschikken over Semmy Boekee. De hoekspeler kampt met een ontsteking in de pols. Ook Wessel Kuiper, Stanley Santos en Kevin Kersten zijn nog niet van de partij. Opbouwer Loek van Bergen en Henegouwen is hersteld van zijn blessure, maar was deze week ziek. Zijn meespelen is twijfelachtig. Het duel in de sporthal aan de Laan van Poot begint zaterdag om 20.30 uur.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Bruno de Beer, deel 12