PEC VOORBEELD HELLAS

HAAGSE HANDBALCLUB BEGINT BEKERFINALE ALS UNDERDOG

Den Haag – Bijna was ze weg. Talisa Groen, de spelbepaalster van het Haagse Hellas, stond in de belangstelling van diverse clubs. Ondanks een moeilijk seizoen met strijd tegen de degradatie bleef ze Hellas trouw. Op Hemelvaartsdag staat ze met haar team in de bekerfinale.

Tegenstander in het Topsportcentrum van Almere (13.30 uur) is het vrijwel niet te kloppen Sercodak/Dalfsen, de club die Talisa Groen vanwege haar inzicht en spelopvatting zo graag wilde inlijven.

,,Ja, er is contact geweest en ook andere clubs hebben me benaderd. Toch heb ik besloten bij Hellas te blijven. Ik heb het er enorm naar mijn zin. Heb hier mijn werk, familie, vrienden, alles. Dat wil ik nu niet opgeven voor een handbalcarrière. Mijn droom is nog steeds om met Hellas een grote prijs te winnen.”

Opluchting dus bij de Haagse vereniging, die volkomen onverwacht met het eerste vrouwenteam in zwaar weer terecht kwam. Nog niet eerder zal Groen met Hellas zo’n grillig seizoen hebben meegemaakt. Tot de laatste competitiedag cirkelde het degradatiespook boven de sporthal van de roemruchte Haagse vereniging aan de Laan van Poot. Pas na twee duels met de algeheel periodekampioen Kwiek kon de eredivisie veilig worden gesteld. Maar ondanks die teleurstellende competitie vol tegenslag werd wèl de bekerfinale bereikt.

,,Gek ja, maar precies op tijd hadden we het zelfvertrouwen terug,” geeft Groen als verklaring. ,,Nico Stet werd tijdelijk benoemd als trainer en hij heeft ons weer in onszelf doen geloven. We trainden harder, het plezier kwam terug en daardoor gingen we ook beter handballen. Het was natuurlijk niet zo dat we het ineens verleerd waren, maar we moesten over het dode punt worden getild. Dat lukte en toen begonnen we ook weer te winnen.”

Of die stijgende lijn kan worden voortgezet in de finale valt niet te voorspellen. De sierlijke handbalster realistisch: ,,Dalfsen is de beste ploeg van Nederland. Zij hebben de laatste jaren alle prijzen gewonnen. Wij moeten vooral genieten van die finale. Het is al heel gaaf om daar te mogen staan. Het zelfvertrouwen is bij ons gestegen, maar we moeten wel reëel blijven. Toch kan er in één zo’n wedstrijd veel gebeuren. Kijk maar in het voetbal bij Ajax tegen PEC in de bekerfinale.”

Vorig jaar stond Hellas ook in de finale tegen Dalfsen. Na een gelijkopgaande eerste helft verloor de Haagse ploeg toch nog met ruim verschil. ,,Ik denk niet dat we meer kans hebben dan vorig jaar. Maar we staan er nu wel wat relaxter in. Het is met de competitie toch nog goed gekomen. Dáár lag voor ons het accent. De bekerfinale is een lekker toetje en we zullen ons uiterste best doen, maar we kunnen met minder druk spelen.”

Ook de voorbereiding is ontspannen. Geen trainingskamp vooraf. Geen aparte bus voor de speelsters. Groen: ,,Onze ouders, de trouwste supporters, mogen gewoon lekker mee in onze bus. En maandag mochten we allemaal onze nagels laten lakken in het Hellasblauw met de Hellasster. Dat heeft onze voorzitter Anneke van Zanen geregeld. Echt super leuk. Dat geeft wel aan dat de sfeer heel erg ontspannen is.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS KANSLOOS IN FINALE